- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tolvte aargang. 1901 /
263

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andreas Aubert: Dekorativ kunst. Og billedfremstillingens kunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dekorativ kunst. Og billedfremstillingens kunst. 263"

Vi skulde heller tale om kunstens sammenhæng, om
alle kunstformers slægtskap.

Ti paastanden om kunstens enhet er misvisende og leder
til ensidighet. Mange av de mest skjæbnesvangre feiltagelser
av kunstfilosofien og kunsthistorien er at føre tilbake til
denne misvisning. Dette gjælder fuldt saa meget den
empiriske kunstfilosofi i dens forsøk, som det rammer den
spekulative æstetik.

Den «ene» kunst er mangfoldig differensieret. Vi har
ikke alene en ordets kunst, men ogsaa en ørets og en øiets,
alle med indre sjælelig sammenhæng, men med klart avstukne
grænser.

Og indenfor øiets kunst — det omraade vi alene har at
holde os til — har vi igjen hele verdener, i indbyrdes
sammenhæng, men dog med egne forutsætninger og egne
grænse-skjel: fra det kunstnerisk gjennemarbeidede haandværk, fra
bygningskunsten og billedhuggerkunsten til malerkunsten,
som i høieste forstand er en øiets kunst, absolut utilgjængelig
for den blinde.

Disse forskjellige arter av formende kunst, med sit
utgangspunkt i den kunstnerisk skapende trang, kan hverken efter
sin oprindelse eller sin bestemmelse føres tilbake til en enhet.
Det kunstneriske princip i dem haren tredelt rot: i trangen
til at forme, i trangen til at smykke, i trangen til at uttrykke
forestillinger som et synligt levende ord.

Det første av disse kunstneriske grundprincipper fører til
de teknisk konstruktive kunster: til bygningskunsten og til
alt kunstnerisk gjennemarbeidet haandværk. Her hersker
hensigtsmæssigheten. Her har nødvendigheten det videste
raaderum. Her arbeider naturlovene stærkest med gjennem
materialet: i konstruktionen, i værktøiet, i den tekniske
gjennemførelse. Men allerede ut av hensigtsmæssigheten
fødes skjønheten med en naturlovs magt, gjennem formens
og øiemedets overensstemmelse. Og op av den naturbundne
lovmæssighet i den teknisk konstruktive kunst arbeider
menneskeaanden sig op til den frieste og høieste
selvutfoldelse: i forholdsf’ølelse — i rytmefølelse er bygningskunsten
lignet med «stum musik».

I lysten til at smykke er det ikke nødvendigheten, men
trangen til overflod, følelsen av glæde ved livet, som kommer
til uttryk; — allerede i tatoveringen (en av de tidligste, kanske

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:19:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1901/0271.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free