- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Nittende aargang. 1908 /
334

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Axel Andersen: To religioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Axel Andersen.
ved et par leiligheder, og saa har man forresten søgt at klare
sig ved hjælp af den kirkelige fortolkningskunst.
De to leiligheder to; der er ikke flere —, da vore
evangelier lader Jesus forkynde forsoningsreligionen, er ved
«nadverens indstiftelse» og i det saakaldte løsepengested,
Mk. 10, 45.
Men synoptikernes beretning om at Jesu sidste maaltid
var et paaskemaaltid, hvor nadveren blev indstiftet med de
og-de ord, er en digtning fra den 2den halvdel af det
2det aarh. eft. Kr., og ordene: «og give sit liv til løsepenge
for mange», Mk. 10, 45, kan af.flere grunde umulig være ægte.
Med hensyn til disse spørgsmaal henvises til mine arbeider
om nadveren l.
Efteråt man paa den maade havde faaet et slags forbin
delse istand mellem Jesu forkyndelse og forsoningsreligionen,
har saa kirken fortolket forsoningsreligionen irid i alt det
Jesus har sagt, idet den har opstillet som grundregel for al
udlægning af «skriften», at skrift skal fortolkes ved
skrift. Thi, siger den, skriften er et organisk hele, et
«skriftlegeme», og den er Guds ord, fordi det var den
samme Guds aand, som «gav de hellige profeter, evange
lister og apostler i sinde, hvad og med hvilke ord de skulde
1 I «Theol. Jahresbericht» for 1906 gjør den ene af redaktørerne, lic. dr.
M. Bruckner, rede for indholdet af mine sidste bidrag til nadverspørgsmaa
lets løsning og udtaler saa tilslut om arbeidet i sin helhed : «Andersens opfat
ning har det fortrin» fremfor alle tidligere forsøg paa at løse gaaderne
«at den arbeider med faste størrelser, Justin, Apolinarius, den kortere Lukas,
af hvilke det Ene fremgaar med sikkerhed, at nadverberetningerne hos synop
tikerne ikke har sin rod i nogen fast historisk overlevering.» Osv. (Spørgs
maalet om nadverberetningen hos Paulus, særlig om der i 1 Kor. 11 er
tale om Kristi kjød og blod eller ikke, har intet med denne sag at bestille.
Her er der kun tale om de ord hos syn optiker ne, som slåar bro fra
forsonings religionen til Jesu for kynd el se hos synoptiker ne.)
Jeg skal i denne forbindelse udtrykkelig-gjøre opmerksom paa at resul
taterne af mine nadverundersøgelser stiller spørgsmaalet om kirkens «kristen
dom» og kirkens lære overhovedet i en stilling hvori det aldrig før har været.
Ved dem er broen afbrudt mellem Jesus og Paulus, og da er det uimodsigeligt, at
kirkens lære er baade «ja» og «nei». Og det er en umulig opgave den teolo
giske kandidat paatager sig, nåar har lover at han vil «leve og lære i overens
stemmelse med Guds hellige ord». Thi Guds hellige ord giver to himmelvidt
forskjellige svar paa hovedspørgsmaalet : Hvad skal jeg gjøre for at blive
salig?

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:24:17 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1908/0342.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free