- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Nittende aargang. 1908 /
514

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Carl W. Schnitler: Niti aar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Carl W. Schnitler.
blev derefter, og produkterne laante i samtidens øine sit
væsentlige værd fra producenternes anseelse eller emner
nes nyttighed.
Det var mod denne slegt og dens høist primitive opfat
ning af kunstens væsen, at den unge Welhaven rettede sin
harmfyldte kritik. Typisk er episoden i anledning af hans
anmeldelse af S. 0. Wolffs digte 1833 (Saml. Skr. 11, side 14).
Han haaner «denne lunkne Mellemting» af praktisk nyttig
hed og poesi. Kunsten er ingen «Terne for andre Viden
skaber», siger han, ingen «behagelig Tidsfordriv». Han
hævder «Poesiens Væsen i dets Renhed» og kunstværkets
selvstændige værd. Kritiken vakte et høist betegnende raseri,
fordi den «angreb agtværdige Mænd», og fordi kritikeren
ikke havde bevist, at han seiv kunde levere noget bedre.
Welhavens handling var ungdommelig dristig, ja radikal
for sin tid. Det er første gang, tanken Vart pour Vart som
forresten ligger til grund for hele den romantiske æstetik
hævdes bevidst i Norge. Det kom fra et ungt menneske,
som seiv var opdraget i ærefrygt for kunstens renhed og
hellighed, og som havde seet sig harm paa, at kunsten blev
udnyttet og maltrakteret af skikkelige embedsmænd.
Welhaven staar med denne opfatning som første repræ
sentant for den unge slegt af 1830, det nye Norges anden
generation, en slegt med mere forfinede krav til kunsten som
til livet med overbevisningen om, at kunsten kræver sin
mand helt. Denne vilje til den rene kunst overfor dilettantis
men er et hovedskille mellem romantikernes og forrige tids
alders kunstsyn. Det var det, som drev malerne over næsten
hele linjen i landflygtighed, mens af forrige slegtled bare
Dahl, Fearnley og Baade havde følt den hellige drift. Histo
risk seet betegner ogsaa dette skjæbnesvangre skridt en ud
vikling.
Welhaven vedblev tidsalderen igjennem at staa som
overdommer i alle kunstens riger. Som formand i Kunst
foreningen centralpunktet for al offentliggjørelse af billed
kunst var han smagens almægtige herre. Han forstod sig
nu doktrinær som han var langt mindre paa billed
kunst end paa poesi. Det formale er en vanskeligere værdi
end det literære. Det er da ogsaa i en meget begrænset
mening, at tanken Vart pour Vart kan siges at være blit gjen-
514

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:24:17 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1908/0522.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free