- Project Runeberg -  Har Hegel öfvervunnit Dualismen? Akademisk Afhandling /
25

(1851-1853) [MARC] Author: Carl Yngve Sahlin With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

finna vi det absoluta vetandet äfven här framstäldt såsom den
fullständiga försoningen mellan medvetande och sjelfmedvetande,
såsom fullkomlig identitet af sanning och visshet. Begreppet,
det sanna väsendet har genom denna identitet för medvetan-
det blifvit tillvarons element eller fått objektiv form All
skilnad mellan väsende och phenomen är således upphäfd. An-
den, som inom detta element företer sig för medvetandet, säges
vara vetenskapen. I dessa punkter synes denna framställning
stå i full öfverensstämmelse med den i inledningen gifna. Men
då det vidare säges vara detsamma att inom detta tillvarons
element förete sig för medvetandet och alt deraf vara produ-
ceradt2), så synes redan en afvikelse ega rum. Denna afvi—
kelse blifver ännu mera märkbar vid redogörelsen för det ab-
soluta vetandets natur, momenter och rörelse. Det rena ve-
tandet är ett jag, som är på en gång enskildt och allmänt.
Det har ett innehåll, som det genom sm rena negativitet åt-
skiljer från sig sjelft, och är derigenom medvetande. Detta in-
nehåll är åter icke något annat än jaget, ty det är rörelsen
att upphäfva sig sjelft, således äfven det ren negativitet. In-
nehållet är således ingenting annat än samma rena rörelse, som
formen ). Det absoluta vetandet är följaktligen jag = jag el-
ler det rena sjelfmedvetandet, fattadt såsom ren rörelse eller
förmedling. ,
Detta rena jag är således phenomenologiens resultat. Jem -
föra vi detta rena jag med den enhet, som i inledningen sa-
1) Diese Gleichheit (der Wahrheit und der Gewissheit)ist darin, dass
der Inhalt die Gestalt des Selbsts erhalten. Dadurch ist dasjenige zum
Elemente des Daseins, oder zur Form der Gegenständlichkeit für das Be-
wusstsein geworden, was das W esen selbst ist, nämlich der Begriff. H.
W . B. 2 pag. 582.
2) Der Geist, in diesem Elemente dem Bewusstsein erscheinend, oder
was hier dasselbe ist, darin von ihm hervorgebracht, ist die W issenschaft.
P . a. st.
3) Es (das Bewusstsein) ist Ich, das dieses und kein anderes Ich und
das ebenso unmittelbar vermittelt oder aufgehobenes allgemeines Ich ist.
- Es hat einen Inhalt, den es von sich unterscheidet; denn es ist die
reine Negativität oder das sich Entzweien ; es ist Bewusstsein. Dieser In-
halt ist in seinem Unterschiede selbst das Ich, denn er ist die Bewegung
des sich Aufhebens, oder dieselbe reine Negativität, die Ich ist. I*. a. st.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:16:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scyhegel/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free