- Project Runeberg -  Skriftställning / 1. /
171

(1968) [MARC] Author: Jan Myrdal
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1968, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sig efter de beslut, som de valda ombuden fattar.”
(Isling-Cul-lert, Människan, naturen och samhället, sid 259.)

Märk att enligt denna definition av demokrati var
kommunalstämman — där alla röstberättigade medborgare deltog i
besluten -— odemokratisk, men kommunalfullmäktige demokratisk;
lokala fackföreningsavdelningar är odemokratiska, men
storavdelningar demokratiska. Kooperationens nuvarande utveckling blir
så en lysande demokratiseringsprocess. Ju längre avstånd mellan
medborgarna och besluten, ju större demokrati.

Isling-Cullert exemplifierar: ”Men hur skulle det gå, om alla
människor i en stad samlades för att diskutera exempelvis hur en
ny vattenledning skulle dras?” Detta är nu en intressant fråga.
Men den besvaras inte. Svaret tycks inbyggt i frågan (massmöte,
bråk, kiv, split, oförmåga att fatta beslut). Det är inte konstigt ty
frågan är ett av de klassiska argumenten mot folkvälde.
Isling-Cullert fortsätter följdriktigt: ”Liksom i en förening väljer vi en
styrelse i kommunen, församlingen, staten. Det är män och
kvinnor, som får besluta för oss alla.”

Isling-Cullerts definition av demokrati återspeglar en
aristote-lisk misstro mot demokratin. Men detta är den formella sidan,
statsskicket. Värre kommer det att bli. Är det sant att vi i Sverige
genom fria val bestämmer vilka som skall styra landet? Även om
man bortser från det politiska livets realiteter och för
diskussionens skull accepterar orden ”fria val” till åsatt värde, kan man
inte bejaka denna fråga med mindre man hävdar att Wallenberg
inte tillhör de styrande, att ägande inte ger makt. Ty om man
accepterar att Wallenberg har makt att styra och dock säger att
vi i Sverige genom fria val beslutar vilka som skall styra då måste
man fråga Svensson: När valde du Wallenberg?

Den definition av demokrati som barnen får lära sig tjänar dels
till att bevisa folkväldets omöjlighet (Men hur skulle det gå . ..),
dels att undanskymma de verkliga maktförhållandena i
samhället. Den tjänar Wallenberg. Den tjänar kapitalismens intressen.
Den härskande klassens tankar skall inpräglas i de behärskade.
Man kan uttrycka detta i vackrare ord. Så gjorde Aristoteles:
”Viktigare för bevarandet av ett statsskick än allt det hittills
sagda är, att barnen uppfostras för författningen och i dess anda.
De nyttigaste och med alla statsborgamas samtycke tillkomna
lagar gagnar nämligen till ingenting, om ungdomen icke genom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:18:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skrifts/1/0171.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free