- Project Runeberg -  Skriftställning / 1. /
215

(1968) [MARC] Author: Jan Myrdal
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1968, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kyrkan dess inkomster. För att krossa denna makt, för att erövra
jorden åt brukarna måste denna dogm förkastas och bekämpas.

Den sjätte juli år 1415 brändes Jan Hus som kättare. För
nattvardens skull brändes han levande på bål. För de bildade och
upplysta humanisterna vid tidens furstehov var både brännandet
och ståndaktigheten att bli bränd lika motbjudande. De hade
insett dogmernas meningslöshet, de hade ställt sig vid sidan om. I
religiösa frågor tänkte många av dem ungefär vad den bildade
medelsvensson tänker i dag. Kastades jag 450 år tillbaka i tiden
skulle de vara mina fiender.

Efter Hus’ död bröt revolutionen ut. De stora demonstrationerna
i Prag år 1419 slutade med att de revolutionära kastade
borgmästaren och hans råd ut genom fönstren varav konung Venceslav
blev så upprörd att han avled. Men det revolutionära partiet
sprängdes på frågan om nattvarden. Utrakvisterna
kompromissa-de om nattvarden; taboriterna förkastade sakramenten. Dock
fanns bakom frågan om nattvarden den sociala frågan.
Utrakvis-tema erkände den bestående världsliga överhetens rättmätighet
och erkände nödvändigheten av lydnad inför överheten. De var
förbundna med den böhmiska adeln. Taboriterna däremot ville
på revolutionär väg genomföra social jämlikhet och frikyrklig
för-samlingsordning. Till deras program hörde bekämpande av
munkväsendet, beslagtagande av kyrkoegendomen, upphörande av
helgonkult, erkännande att kyrkan var ett människoverk som icke
grundades på något under och icke stöddes av något sakrament;
envar hade rätt att predika.

Taboriterna var bönder och hantverkare. Under ledning av sin
geniale härförare Johan Zizka upprättade de en folkarmé.
Manstukten var revolutionär. Då de var en folkets armé fick landet
icke härjas, befolkningen fick icke förolämpas eller misshandlas
eller plundras. Riddarhärarnas infall i Böhmen med mord, brand
och våldtäkt stärkte folkets enhet med armén. År 1422 flydde
adelsmännens riddarhär utan strid inför blotta åsynen av det
ta-boritiska fotfolket som var beväpnat med armborst, lansar och
jämskodda slagor. Humanisterna vid furstarnas hov trodde dock
inte på Gud och höll sig fjärran från dessa strider om nattvarden.

Den taboritiska folkarmé som Zizka organiserat var oslagbar.
Den spred fasa genom hoven. År 1424 dör Zizka och efterträds
av Prokop Holy. Denne lägger mindre vikt vid den revolutionära

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:18:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skrifts/1/0215.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free