- Project Runeberg -  Skriftställning / 1. /
214

(1968) [MARC] Author: Jan Myrdal
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1968, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

substantister och båda förenade sig för att slå ihjäl
sakraments-fömekare som i sin tur — i mån av förmåga — slog ihjäl saväl
konsubstantister som transsubstantister. För fyrahundra år sedan
hade de utströmmande nattvardsgästerna inte bara kunnat svara
på frågan om vad de gjort när de tagit nattvarden; de hade också
varit beredda att dö för sin tro.

Men i dag skulle teologer beklaga ett sådan religiöst nit. Även
teologer delar i dag den liberala syn som menar att
religionskrigen var villfarelse.

Jag är varken teolog eller kristen. Nattvardens innebörd för
dagens nattvardsgäster är mig därför rätt likgiltig. Men jag är heller
icke liberal. Nattvardens innebörd för fjortonhundratalets
nattvardsgäster är mig därför icke likgiltig. Och kastades jag
femhundrafemtio år tillbaka i tiden skulle jag förorda väpnad kamp
för en rätt uppfattning av nattvarden. Denna vore inte den
mittersta, heller inte den första. Och — vilket är viktigt — den vore
riktig. Låt mig förklara.

På 4:e Lateransynoden år 1215 förklarades läran att brödet
och vinet under prästens uppläsning av instiftelseorden
förvandlades till Kristi lekamen och blod vara kyrklig dogm.

Den sociala kampen var hård och blodig. Kättarna förkastade
såväl kyrkolag som sakrament. Waldensama; vävare, skomakare,
vandrande gesäller, drog i absolut fattigdom genom länderna och
agiterade för en ny värld. Kampen var mångtydig.
Albigenser-kriget var också den nordfranska adelns kamp för herravälde över
södem. Men kyrkans svar var entydigt. Korståg mot kättarna.
Nya dogmer stadfäste kyrkans ställning. Nya munkordnar
(fran-ciskaner och dominikaner) som utnyttjade kättarnas agitatoriska
teknik men stred för kyrkans intressen skapades; det modärna
polisväsendet uppstod (inkvisitionen). Striden gällde egendom och
makt; men den fördes först ideologiskt som strid om lärosatser
och sedan med vapen som strid om städer och byar, därefter när
kyrkan segrat som rättvisa med specialdomstolar mot kättare.

Men ideologins uttryck blir inte betydelselöst blott därför att
det är ideologi — ett falskt medvetande. Dogmen att brödet och
vinet under prästens uppläsning förvandlades till Kristi blod och
lekamen var en hörnsten i det hierarkiskt organiserade
prästerskapets världsliga makt. Ty denna dogm berättigade
prästerskapets existens; därmed såväl de skatter som det jordägande vilka gav

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:18:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skrifts/1/0214.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free