Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Michael Choræus
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
återfinnes där. Båda styckena äro lärodikter i
den vanliga stilen, men hafva förmånen att vara
korta Oskuldens hämnd synes mig vara att föredraga
framför Ofullkomligheten, en synnerligen dyster
målning. Äfven en glad ynglingaålder kan hafva
sina melankoliska duggskyar, som ibland för ett
ögonblick förmörka solen; men här antager ungdomen
masken af en grånad vis, som från höjderna af lifvets
erfarenhet tolkar världssmärtan och anstränger sig
att i hvarje mänskligt förhållande, hvarje naturens
företeelse framhålla skuggsidan, i det han uppmanar
jordens arme gäst att vända den tårade blicken emot
fullkomlighetens rätta hemvist ofvan skyn. Likväl
medgifver skalden i poemets sista strof, att
fullkomligheten kan dväljas redan här
– – – i den vises bröst,
I stormen lugnt och lefvande i döden.
Sådana resignerade betraktelser voro nu en
gång i tidens smak och bildade grundtonen i
den högre poetiska koren, hvars stil nybörjaren
fick lof att tillägna sig för att vinna den rätta
hallstämpeln. Sedan gick det för sig att gifva sin
naturliga känsla luft i en mera okonstlad diktart;
men lärodikten stod ändå ett steg högre på den
estetiska rangskalan. Själfve Franzén kunde icke helt
frigöra sig från denna nästan vidskepliga vördnad
för didaktiken, hvars skolmästaransikte ibland visade
sig midt i chariternas ringdansar.
Choræi signatur blef nu alltoftare synlig i Åbo
Tidningar, där under de närmast följande åren
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>