- Project Runeberg -  Språk och stil : tidskrift för nysvensk språkforskning / Sextonde årgången. 1916 /
54

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 1 - Belfrage, Sixten. Indelning av komposita från stilistisk synpunkt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

54

SIXTEN BELFRAGE

Man kan, synes det mig, orientera sina iakttagelser
beträffande de stilistiskt värdefulla sammansättningarna i
huvudsakligen tvenne riktningar. Hos den ena gruppen finner
man, att det i estetiskt hänseende väsentliga ligger i själva
kompositionen, icke i den ena eller andra leden. Hos den
andra gruppen är det någon av delföreställningarna, som
förnämligast tyckes vara bärare av den estetiska känslan, och
denna så att säga överflyttas därifrån till syntesen i sin
helhet. Själva kompositionen har således icke varit estetiskt
produktiv utan endast tjänstgjort som en förmedlande brygga.

Som exempel på den första gruppens komposita kunna
vi taga Ola Hanssons frosttyst i det vackra uttrycket:
Frost-tyst kvällas det. Sammansättningen ger ju en underbar,
förtätad stämning, och om dess stilistiska värde kan icke
tvekas. Det är emellertid lätt att iakttaga, att denna stämning
icke på något särskilt sätt är knuten vid föreställningen
"frost" eller vid föreställningen "tysthet", utan att den är
ett resultat av själva kontakten mellan de båda
föreställningarna. Fråga vi efter orsaken till att en sådan stark
estetisk verkan därvid uppstår, komma vi åter in på den
syntesens förmåga att. överspänna och omsluta olikartade
sensationer, som ovan berörts. För att tala med den moderna
tyska estetiken föreligger här "eine Steigerung der
beziehen-den Tätigkeit", som resulterat i "eine gegliederte
orga-nische Einheit"Varje kompositum är visserligen på sätt
och yis en dylik enhet. Dess förmåga av syntes gör sig
emellertid estetiskt gällande blott i det fall, att denna
stegrats därhän att den för sitt bestånd nödvändiggör föreningen
med en estetisk känsla (se ovan sid. 50). Huru och under
vilka omständigheter denna förbindelse mellan en estetisk
känsla och vad vi kallat syntesen, d. v. s. apperception av
en viss associativ process äger rum, måste vi lämna åt
psykologien att närmare undersöka och utreda. Vi reservera oss

1 Volkelt, System der Ästhetik I: 559 ff., 571 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:19:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sprkstil/1916/0058.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free