- Project Runeberg -  Språk och stil : tidskrift för nysvensk språkforskning / Adertonde årgången. 1918 /
76

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

76

FKEDKIK HOUN

p& en gång självständighet för detaljen och koncentration i
fråga om det hela. Detaljen måste framstå med tillräcklig
tydlighet och vara nog suggestiv för att sätta läsarens
fantasi i verksamhet. Men koncentration är lika nödvändig.
Detaljen måste förbliva en detalj. Förlänas den för stor
självständighet, kan den lätt komma att störa
totalitetsin-trycket. Läsaren kan ej sammanhålla de spridda dragen,
bilden blir diffus och konturlös — skildringen har blivit en
beskrivning. Ingen har mera träffande karaktäriserat
skildringar av detta slag än Per Hallström, som själv i ovanligt
hög grad använder dessa fristående satsförkortningar. Han
säger nämligen vid ett tillfälle, då han för oss tecknar en av
sina mest uppskakande scener: "Liksom på en tavla, där en
mängd likartade föremål skola framställas, det är nog att
utföra blott några, på vilka blicken genast faller, för att
fantasien ur de andra blott antydda skall skapa samma
verklighet, så var det här", Thanatos, Mysteriet s. 84. Med sin fina
blick för de psykologiska processerna har Hallström här givit
oss ett uppslag av den största betydelse för en riktig uppfattning
av detta slags skildringar. Författaren lever sig så in i sitt
ämne och skådar föremålet för sin teckning med en sådan
tydlighet, att han liksom endast tror sig behöva giva läsarens
fantasi ett direktiv för att veta, att han har denne fullt med
sig. Dylika skildrares svåra konst ligger således i att i en
koncis och knapphändig form inpressa ett så rikt och
karaktäristiskt innehåll som möjligt, för att bilden för läsaren skall
framstå med tillräcklig plastisk tydlighet. Det är just denna
förmåga av koncentration och av att kunna se och återgiva
det karaktäristiska, som skiljer den verklige konstnären på
detta område från dilettanter Satsförkortningar av detta
slag äro helt enkelt konstgrepp, som ingå i skildrings
tekniken och som skildrare på olika språk förstått att utnyttja

1 Jämför Josua Mjöberg "Några iakttagelser om uttrycksfullhet
och ordknapphet i det poetiska språkbruket", Spr. o. St. I s. 193 ff.

I fråga om dessa satsförkortningar synes emellertid förf. hava förbi-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:19:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sprkstil/1918/0080.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free