- Project Runeberg -  Svar på tiltale. Forsvar av marxismen /
48

(1982) [MARC] Author: Pål Steigan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1982, less than 70 years ago. Pål Steigan is still alive, as far as we know. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

straksjon av abstraksjonen. Dette har sjølsagt helt
spesielle samfunnsmessige årsaker.

«God og allmektig»

Ateistens yndlingsparadoks er motsetninga mellom
den allmektige og den gode guden. I følge de kristne
skal han være begge deler.

Vi ateister nøler da ikke med å peke på at det i
siste verdenskrig blei drept 100 millioner mennesker
og at det i dag dør 40—50 millioner mennesker av sult
og underernæring hvert år. Dersom gud skulle være
allmektig burde han jo ha vært i stand til å hindre det.
Og viss han kunne, men likevel ikke gjorde det, så
kan han umulig være god. De kristne må velge: enten
allmektig eller god. Hvis guden deres er allmektig så
er han sannelig ikke god, og hvis han er god, har han
sannelig ikke mye makt.

De kristne rømmer fra dette dilemmaet ved å si at
på grunn av syndefallet, altså episoden med eplene,
så er menneskene overlatt til seg sjøl. Vi må altså
klandre menneskene og ikke gud. Nå kan en jo si at
det var noe til straffedom for en liten epleslang i
gamle dager, men jeg har ikke tenkt å forfølge alle de
religiøse bortforklaringene. Jeg vil heller se på åssen
dette ulogiske gudsbegrepet har oppstått.

Paradokset, problemet, har oppstått fordi
kristendommen har slått sammen to helt uforenlige
gudsbe-greper. Guden til Moses var ikke sånn. Han var
logisk, han prøvde nemlig aldri å framstå som god.
Javeh var et speilbilde av den gamle patriark. Som
patriarken skulle han ikke være god, men streng og
rettferdig. Dette går klart fram av det gamle
testamentet.

48

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:20:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/spsvar/0050.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free