Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Mensjevikerna och bolsjevikerna under den stolypinska reaktionens period. Bolsjevikerna formerar sig i ett självständigt marxistiskt parti. (1908—1912) - 2. Om den dialektiska och historiska materialismen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Vidare. Om världen är fattbar och våra kunskaper öm
naturutvecklingens lagar är tillförlitliga kunskaper, som har betydelsen
av objektiva sanningar, så följer härav att samhällslivet och
samhällsutvecklingen även är fattbara och vetenskapens resultat
beträffande samhällsutvecklingens lagar är tillförlitliga resultat,
som har betydelsen av objektiva sanningar.
Således kan vetenskapen om samhällets historia, oavsett allt det
komplicerade i samhällslivets företeelser, bli en lika exakt
vetenskap som exempelvis biologin och bli i stånd att utnyttja
samhällsutvecklingens lagar för praktisk tillämpning.
Således får det proletära partiet i sin praktiska verksamhet ej
låta leda sig av några slags tillfälliga motiv, utan av
samhällsutvecklingens lagar, av de praktiska slutledningarna ur dessa lagar.
Således förvandlas socialismen från drömmen om en bättre
framtid för mänskligheten till en vetenskap.
Således måste sambandet mellan vetenskapen och den praktiska
verksamheten, sambandet mellan teorin och praktiken, deras
enhet bli det proletära partiets ledstjärna.
Vidare. Om naturen, varat, den materiella världen är det
primära, medan medvetandet, tänkandet är det sekundära, det härledda,
om den materiella världen utgör den objektiva verkligheten, som
existerar oberoende av människornas medvetande, medan
medvetandet är en återspegling av denna objektiva verklighet, så följer
härav att samhällets materiella liv, dess vara, också är primärt,
medan dess andliga liv är sekundärt och härlett, att samhällets
materiella liv är den objektiva verkligheten, som existerar
oberoende av människornas vilja, medan samhällets andliga liv är en
återspegling av denna objektiva verklighet, är varats återspegling.
Således måste källan till utformandet av samhällets andliga liv,
källan till samhällsidéernas, samhällsteoriernas, de politiska
åsikternas, de politiska institutionernas ursprung inte sökas i själva
idéerna, teorierna, åsikterna, i de politiska institutionerna, utan i
betingelserna för samhällets materiella liv, i det samhälleliga
varat, vars avbild dessa idéer, teorier, åsikter o. s. v. utgör.
Om således under olika perioder i samhällets historia iaktta-
10 SUKP(b) :s historia. 145
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>