Full resolution (JPEG)
- On this page / på denna sida
- Filmåret 1941. Av Martin Rogberg
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Filmåret 1941.
Av MARTIN ROGBERG.
Bokslutet för filmåret 1941 får i högre grad än på länge räkna med inhemska
poster vid sidan av de amerikanska, vilka numerärt fortfarande övervägde.
Skälet är dels negativt, helt naturligt under världskrigets auspicier: från Europas
forna filmcentra uteblev den tillförsel som tidigare utgjort repertoarens
konstnärliga kärna; dels kan även en orsak anföras av positiv och glädjande
beskaffenhet, nämligen den livaktighet i experimentell riktning som ådagalades av
svenska producenter — varmed ingalunda är sagt att resultaten kunde betraktas som
fullgoda. 1941 var återigen ett år karakteriserat av teknisk fulländning, ej sällan
bjärt kontrasterande mot artistisk-intellektuell slätstrukenhet. Mycket mer än
halvhjärtade var inte de försök som gjordes till intimare kontakt mellan film och
litteratur. Som en reell behållning måste dock betraktas att spellistorna ej
behärskades av lågkomiken. Vid sidan av stereotypa farser och folklustspel rymde de en
ovanligt hög procent filmer som med växlande framgång syftade till realistisk
livs- och människoskildring.
På vinjettbilden t. v. Lars Hanson, Stig Järrel och Hasse Ekman i »Första divisionen» samt
Victor Sjöström i »Striden går vidare», t. h. Viveca Lindfors och Georg Rydeberg i »Tänk om jag
gifter mig med prästen» samt John Ekman och Sture Lagerwall i »Lasse-Maja».
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Project Runeberg, Mon Dec 11 23:07:54 2023
(aronsson)
(diff)
(history)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/svda/1941/0205.html