- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Tjugonionde årgången (händelserna 1951) /
171

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Filmen. Av Ellen Liliedahl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Filmen 1951

Av ELLEN LILIEDAHL

Långfilmsinspelningen upphörde enligt tidigare beslut på nyåret och låg i stort
sett helt nere ända till november månad. De svenska producenterna visade
alltså enig front mot den förödande skattepolitik, som gjort deras företag
alltför riskabla för att över huvud taget kunna fortsättas. Den våren 1950
tillsatta filmutredningen lyckades visserligen förmå riksdagen till ett beslut,
innebärande en viss procentuell återbäring av nöjesskattemedel till all inhemsk
film, men detta blev icke i och för sig signalen till återupptagen produktion.
Under det år som hade gått sedan denna procentsats beräknades som
någorlunda tillräcklig hade omkostnaderna för inspelningen stigit ytterligare, och
pris-kontrollnämndens åtgärd att först stoppa en företagen höjning av biljettpriserna,
sedan ge tillåtelse därtill i minskad omfattning men till förmån endast för
biografägarna, icke producenter, respektive filmuthyrare, bidrog att förlänga krisen.
Först sedan biografägarna på hösten bestämt sig för det stöd till
filmproduktionen, som jämte skatteåterbäringen var förutsättningen för dess återupptagande,
började verksamheten tveksamt komma i gång.

Medan den finansiella krisen sålunda hämmade en aktuell produktion fick
svensk film för första gången på länge en stor internationell framgång. Den
hemfördes av Strindbergs ”Fröken Julie”, i omarbetning och regi av Alf Sjöberg, som
vid vårens filmfestival i Cannes belönades med ett Grand Prix, senare blev en
utomordentlig press- och publiksuccé i Frankrike, mottogs med ovanliga lovord
inte bara hemma utan även i bl. a. England och Norge samt såldes till en mängd
andra länder. Denna snabba ryktbarhet var välförtjänt. Sjöberg hade i
samarbete med sin utomordentlige fotograf Göran Strindberg av det naturalistiska
kammarspelet åstadkommit ett filmverk, som i fråga om rent bildmässig gestalt-

Ib Schönberg i "Café Paradis” samt Maj-Britt Nilsson och Birger Malmsten i ”Sommarlek”.

171

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Feb 3 12:50:42 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1951/0171.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free