Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litterära strömningar under 1900-talet. Av Elof Ehnmark
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
kongenialt sätt fångat
småborgerlighetens egnaste melodi.
Tiotalisternas generation hade
på olika vägar sökt sig fram till
individens räddningsmöjligheter i
en värld, som alltmer blev
storstadens och den bedövande
teknikens. Därtill hade den utbildat den
nya realistiska romanens
konstform. Men för allt detta hade det
släktled, som nu trädde till, ingen
användning. Under krigs- och
efterkrigstidens virrvarr kom
livsproblemet att formuleras på ett
alldeles nytt sätt: vad är meningen
med tillvaron? Den som ställde
frågan och blev de ungas talesman
var Pär Lagerkvist. Han blev
ångestens och främlingskänslans
diktare. När han sökte sig fram till
en konstnärlig form för vad han
kände, fann han intet bruk för den
psykologiska realism, som låg
färdig till hands. Hans förebild blev
inte som hos föregångarna den
unge Strindberg utan den åldrade,
symboldramernas diktare, som
skapat världslitteratur genom att bli en av grundläggarna till
expressionismen, den konst som söker visionärt avspegla tiden och finna dess rätta
väsen, frigjort från de tomma, yttre formerna. Lagerkvist formade åt sig
en det intuitiva känslolivets konst, som når sin höjdpunkt i hans av en
ordknapp, förtätad viston präglade lyrik. Temat för hans dikt blev den
oförsonliga motsatsen mellan livet och människan, mellan leva och vara:
»Jag vördar människan, föraktar livet». Han blir den fordringsfulle gästen
hos verkligheten, som kräver förklaring och protesterar, då han ingen får:
»Jag vill seger över livet. Mitt ord är nej». Räddningen finner han i det
besegrade livets position. Endast människan förmår nämligen känna väm-
Till den nya författargenerationens mest
betydande och originella representanter hör
Pär Lagerkvist. Han intar en märkesplats i
nyare svensk litteratur, framför allt som en
djupsinnig och djärvt experimenterande
förnyare av dramat med anknytning till
Strindbergs senaste dramatik. — Oljemålning av
Henrik Sörensen.
180
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>