- Project Runeberg -  Svenska skalder från nittitalet (fjärde upplagan) /
11

(1922) [MARC] Author: Ruben G:son Berg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Verner von Heidenstam

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sorglöshetens och levnadsnjutningens Orient, med
konsternas och vetenskapens tvillingstjärna strålande
över Islams välden, den sista dottern av den berömda
antiken, som vann hans hjärta. Sundhet och glädje,
omedelbarhet och mod, starka män och vackra
kvinnor, linjernas adel och färgernas prakt, allt hänförde
Heidenstam som Italiens natur och folk tjugu år
tidigare hänfört Snoilsky. Helt naturligt är det också
hos Snoilsky, som man finner den närmaste
anknytningen för Heidenstams första diktsamling, all olikhet
till trots. Snoilskys »Abdallah» är som den tveksamt
framkastade fråga, på vilken »Vallfart och Vandringsår»
svarar ett jublande ja. Heidenstam skildrade
Nord-Afrikas och Österlandets härlighet med en stil av
målande karakteristik och övermodiga infall, uttryck för
en avgjort hednisk epikureism. Det var protesten mot
den nyktra nyttighetssträvan, den torra färgskala,
som han pinades av hos 1800-talets borgerliga
realism. I dikt på dikt predikade och ivrade han för att
väcka allas sinnen, så att de skulle förstå att njuta
livet, nyttja ögonblicket, men slunga den korttänkta
beräkningen på en oviss framtid, övermanna den
klenmodiga tvekan att gripa fatt i verkligheten. Med sin
ungdoms och sitt lynnes rätt angrep han den
ålderdomlighet, den förgubbning, som röjdes i tidens och
dess litteraturs kynne: förvärvsbegär, lärdhet,
asketism, konventionalism. Han dyrkade det
ursprungliga, naturlighet och omedelbarhet. Han gav dessa
motsatser kropp och liv i blodfull, överdådig
ynglingadikt. Detta låg bakom hans stil, som var rik och
ungdomlig liksom han själv. Han vimlade bilder och
liknelser, han öste med färger, han slösade med
sådant som besticker sinnena. Goethe har sagt, att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:13:05 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svskald90/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free