- Project Runeberg -  Svenska skalder från nittitalet (fjärde upplagan) /
51

(1922) [MARC] Author: Ruben G:son Berg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Selma Lagerlöf

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

51
fågelboet» och Jofrid i »Stenkumlet». Kanske ställer
sig frågan olika hos den enskilde betraktad för sig och
hos den enskilde i sammanhopningen massan. Den
enskilde behöver känna sig oumbärlig på något sätt,
och massan behöver något högre att lita på. Den en-
samme behöver någon mer av sitt eget slag, och kol-
lektivet människa behöver något av starkare virke.
I »Jerusalem» har Selma Lagerlöf behandlat både
individen och massan med mera omsorg om vardera
än i sina föregående verk. Hon har aldrig genomskild-
rat en person så som Ingmar Ingmarsson. Hon har
aldrig låtit oss följa personerna på så nära håll som
hela denna dalallmoge. Men visserligen har hon heller
aldrig skött dem så patriarkaliskt som här. Ty om
det är vanskligt nog att vara indeterminist i allmänhet
och med avseende på ens eget liv, så är det fullkom-
ligt omöjligt att vara det med avseende på figurerna
i »Jerusalem». Deras fatum heter Selma Lagerlöf, och
såvisst som ödet är oundvikligt, är dessa människors
liv förutbestämt.
»Gösta Berlings saga» mynnade ut i en hel bygds
omgestaltning, och det var endast skenbart, som be-
rättelsen krympte ihop till Gösta Berlings och hans
makas historia. I »Jerusalem» åter börjar skildringen
brett som hela socknens, men smalnar i själva verket
till att endast omfatta Ingmars och Barbros. Enheten
i det senaste arbetet är inte sådan som i det första,
sägnen om dalallmogens utvandring till Jerusalem
är utan det kompositionens stränga sammanhang och
avrundning, som utmärkte det förstnämnda. Denna
utvandring splittrar folket, och splittringen blir allt
starkare. Först klyves socknen i två partier: de som
stanna hemma, och de som resa till det heliga landet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:13:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svskald90/0055.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free