- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / 1873 /
290

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

290 KYRKA OCH STAT I NITTONDE ÅRHUNDRADET.

mot den moderna civilisationen och att gifva högtidlig bokräftelse
åt de <canones", som skulle angifva den romerska uppfattnin-
gen af kyrkans ställning, men sådant var ju också efter den 18
Juli 1870 fullkomligt öfverfödigt. Konstitutionen Pastor eternus
har i dogmen om påfvens ofelbarhet förlagt hela kyrkans och alla
konciliers makt hos den romerska stolens innehafvare, och med denna
dogm äro icke blott Syllabus utan äfven alla föregående påfliga bul-
lor och dekret "ex cathedra4 förklarade för den katolska kyrkans
grundlagar.

Betydelsen, den så mycket omtvistade, åf denna verldsupprö-
rande dogm ligger icke deri, att den skapat en spritt nyp uppfatt-
ning af förhållandet mellan kyrka och stat, ty denna uppfattning
har länge nog funnits rotfästad hos den heliga stolens innehafvare;
utan deri att den en gång för alla och utan tvätydighet identifieradt
den katolska kyrkan med den romerska kurian, så att allt hvad
som gäller om den senare, gäller äfven om den förra. Den har dermed
undanröjt all tvekan om hvad den katolska kyrkans lära och bekännelse
i detta stycke innehåller och gifvit en fullt officiel, en rättsligt bindande
formel för densamma. Den har förlänat osviklig autoritet åt den läran,
att kyrkan står utom och öfver de verldsliga staterna. Men dormed har
den ock, så vidt vi kunna se, gifvit fullgiltig grund för den satsen,
att den katolska kyrkan är ett för de moderna statssamfanden lifs-
farligt institut. De katolska biskoparne från Tyskland, Frankrike,
England o. 3. v. hade fullkomligt rätt, då de i sin inlaga till det
vatikanska konciliets president af den 10 April 1870 bland andra
skäl emot dogmen äfven anförde, att den "direkt berör den katol-
ska troslärans förhållande till det borgerliga samhället". Ty för-
gäfves, menade de, skola vi nu föredraga vår åsigt, att den katolska
kyrkans äldre läror om det apostoliska embetets makt öfver staterna
endast hör till de toma teoriernas område, och att hvarken Pius
IX eller någon annan ens tänkt på inblandning i verldsliga ange-
lägenheter. ”Hånleende skola våra motståndaro svara oss: påfvens
domar frukta vi icke, men alla långvariga föreställningar oaktadt,
är det nu ändtligen uppenbart vordet, att hvarje katolik, hvars
handlingar skola ledas af den tro han bekänner, är en född fiende
till staten, då han af sitt samvete känner sig förbunden att efter
förmåga bidraga till alla folks oeh rikens underkastelse under påf-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:16:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1873/0294.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free