- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / 1873 /
406

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

406 LITTERATUR: BRANDES2S.,

nyromantiken i Tyskland blifvit och uträttat på hvardera af dessa
områden angifves kortligen, men i något för raska drag och med
för mycket, hvad danskarne kalla, "kaade" uttryck, då vi likväl
just här i stället för novellistiskt konkreta tirader hade rätt att
fordra skarp begreppsskilnad; ty här ha vi sannerligen intet att
göra med "Kirkefest i Stefanskirken” eller "Östersdiner hos Fanny
Elsler". Förf. börjar redan här, ehuru högst olämpligt enligt vår
tanke, tillämpa sin grundsats att "drive Principet ud i Anekdoten".
Vi stå vid en vigtig punkt i arbetet, den nämligen, som skall
grundlägga gången af den följande framställningen, och der fordra
vi framför allt klarhet och bestämdhet; men här röjer sig genast,
hvad vi ofvan anmärkt om oklar disposition, sammanblandning och
skymmande detalj. Att icke fästa oss vid den ordning, i hvilken
synpunkterna äro upptagna, der dock eget nog den poetiska er-
hållit det första rummet, måste vi först i afseende på denna senare
påpeka, att nyromantiken i poetiskt hänseende karakteriseras en-
dast såsom löpande ut i "hysterisk andakt och blå dunst", medan
förf. ej på något ställe, utom i ett par rader längre ned, der han
talar om romantikerna såsom så revolutionära i poesien, berör,
hvari denna deras poetiska revolution egentligen bestod, och ej på-
pekar, att de i formelt estetiskt hänseende, i afseende på den
konstnärliga uppfattningen eller konstnärens förhållande till sitt
ämne, fortsatte, hvad "Sturm-und-Drang"” hade börjat, ja, ofta drefvo
den konstnärliga realismen till sin höjd. Detta var ju dock
något, som från estetisk synpunkt är, åtminstone i principen, ett
framsteg, och som gör i den punkten nyromantiken fullt be-
rättigad i dess opposition mot den föregående tidens abstrakta
idealism inom poesi och konst. Då man uppträder så skarpt och
nedgörande mot en hel kulturriktning, att man förklarar den helt
enkelt "forgiftet i sine Kilder", så hade ovelden i framställningen
fordrat, att man äfven påpekat den sida hos denna riktning, som i
sig innebär en sanning och ett framsteg, hvarpå vi ännu äro fotade,
låt sedan denna sida i förf:s ögon betyda huru litet som helst.
Vidare följes alldeles icke den här uppgifna ordningen mellan syn-
punkterna, hvarom man kan öfvertyga sig endast med en blick på
innehbållsförteckningen, ty den sociala betraktelsen kastas in midt i
den poetiska, så vidt nyromantikens förhållande till musik och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:16:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1873/0410.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free