Full resolution (JPEG)
- On this page / på denna sida
- Häfte 1
- Harald Hjärne: Rysslands äldsta tsardöme
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
IO RYSSLANDS ÄLDSTA TSARDÖME.
exakt eller ej, vare sig de begrepos af ifrarne eller eJ. Utan tvekan och
förskoning slog man omkring sig med »arianer», »nestorianer», »paulicia-
ner» o. s. v., ungefär som nu för tiden med termerna »liberaler»_ och »re-
aktionärer». Och samma vana tillägnade man sig äfven i de ortodoxa
slaviska länderna, där också nya kättarnamn allt som oftast uppfunnos i
byzantinsk stil., såsom ännu sker 1 Ryssland.
* *
*
Att vara ortodox ke
jsare under sådana förhållanden., det innebar ett
problem, som kräfde stor begåfning och kraft. Å ena sidan upphetsande
samhällsspörsmåls evinnerliga jäsning., å andra sidan ett nästan aldrig af-
brutet., tusenårigt korståg., - sådan var den egentliga innebörden i det
byzantinska statslifvet., som alltså i verkligheten ingalunda., såsom det före-
gifves., företer en bild af stel orörlighet och torrt hårklyfveri.
De växlande stämningarna funno sitt uttryck i en poesi af majestä-
tiska kyrkohymner och entusiastiska folkdikter., i fantastiska sägner och·
profetior., som framför allt gällde ortodoxiens_kamp på lif och död emot
andevärldens onda makter och timlighetens syndaskuld, gällde kejsardö-
mets uppkomst och fall., dess pånyttfödelse och triumf jämte den genom
lidanden rensade kristenheten i tidernas fullbordan. I sammanhang där-
med utbildades ett kejsarideal, som än sköts fram till världsutvecklingens
slutpunkt., än förlades i det förflutna., tänktes förkroppsligadt i en Kon-
stantin den helige., en Theodosius., i månge af deras efterföljare., oaktadt
desse ofta af samtidens misstänksamma kritik ingalunda blifvit uppskattade
till samma höga värde. Den bekanta tyska kejsarsagan om den slum-
rande och återvaknande Barbarossa är upprinneligen ett byzantinskt
fantasifoster.
Det var ej godt för en regerande basileus att mätas efter en sådan
måttstock, om han också kunde hålla sitt mod uppe., möjligen i förtrö-
stan på eftervärldens rättvisa dom eller idealiserande förmåga., men fram-
för allt i medvetandet om sin af Gud instiftade värdighets helgd. Äfven
den nyktra historien måste erkänna., vid samvetsgrann pröfning., att den
byzantinska regentlängden., kanske i rikare n1ått än någon annan från me-
deltiden, har att uppvisa ett stort ·antal n_
amn, ·som pårninna om sällspordt
hjältemod och mästerlig strategi i krigen mot de från alla håll anstor-
mande fienderna., om lagstiftarens snille och politikerns djuptänkta be-
räkning. Detta välde har sannerligen ej gått under, såsom beskyllningen
lyder., genom härskares och folks obotliga feghet och förslappning. Det
har haft sin tid liksom allt annat mänskligt. Men det har fyllt sin histo-
riska plats som Europas förmur i det hela med oförneklig heder.
Af traditionerna från Augusti principat hade det byzantinska kejsar-
dömet behållit åtminstone så mycket, att det aldrig kunde fullt öfvergå
till en dynastisk legitimitetsmonarki. Det var och förblef kristenhetens
högsta ämbete, som principiellt betingade den högsta mänskliga förtjänst
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Project Runeberg, Wed Nov 20 00:44:55 2024
(aronsson)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1894/0022.html