Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Edv. Alkman: Anekdot eller konst?
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
102 ANEKDOT ELLER KONST?
stock, ty det är det mest fluktuerande af alla värden: det växlar icke blott
från dag till dag, från timme till timme, det växlar äfven för hvarje individ,
och du kan öfverraskas af, att det på nyckens vingar flyger ut genom fönstret,
innan du ens hinner fixera det. Måttstocken för anekdotens och konstens
värden ligger däremot i den grad af personlighetsvärde hvardera är i stånd
att uppnå detta på den grund att så väl anekdoten som konsten äro ut-
tryck för ett personligt innehåll. Men därvidlag kan det väl aldrig uppstå
mer än en mening om, hvem som blir den segrande. Ett konstverk är ju
en lefvande sammanfattning af alla krafterna i en rik personlighet, det lämnar
uttryck såväl för det afsiktliga och medvetna, som för det omedvetna och
naturbundna i en rik människas väsen. Det är fullkomligt i formen, och dess
innehåll är sålunda höjdt öfver det tillfälliga. Anekdoten har däremot fått
sitt innehåll af slumpen, den har snappat upp det genom en lyckträff, och
den är till sin form bristfällig och klen, ända tills poeten eller den genialiske
berättaren tar den om hand och af dess innehåll skapar - just ett konstverk.
Vore anekdotvärdet någonsin större än därmed jämförbart konstvärde, då
vore poeterna värda att samt och synnerligen hängas, ty de gjorde ett smått
af ett stort och ödslade bort rikedomar mellan sina fingrar. Men låtom oss
för all del icke hänga poeterna!
Det är blott ett bevis bland otaliga på mänsklig ofullkomlighet, att trots
detta anekdoten älskas af många, konsten däremot af få. Det fordras en
energi, som man ej äger, en själsodling, som man ej sträfvar efter, en för-
gätenhet för det materiella, som man ej uppnår genom att blunda – för att
kunna tillägna sig konstens värden, för att kunna omsätta ett konstvärde i
affektionsvärde. Allt detta fordras däremot icke för att omsätta ett visst
anekdotvärde i affektionsvärde. Med erinring af hvad den kraft, hvars namn
är vis inertice, betyder i kulturutvecklingen, har man kanske rätt att i det
anförda finna grunden både till anekdotens styrka och dess svaghet gentemot
konsten.
* *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>