- Project Runeberg -  Svensk uppslagsbok / Andra upplagan. 16. Kimono - Kruciferer /
61-62

(1929-1955) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kina - Teater - Film

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KINA

Kinesisk skådespelare i ett klassiskt drama (t.v.) och detalj av skuggspelsscen.

i Japan, en teater i Peking, där de introducerade
västerländska pjäser. Till deras första framgångar
hörde ”Kameliadamen”. Oppositionen mot det
klassiska dramat växte sig starkare under
revolutionen och ledde till ett genombrott för den nya
teaterformen. Ett avgörande inflytande på
modern kinesisk teater fick Ibsen. Även Tjechov,
Ostrovskij, O’Neill och Shaw ha haft betydelse
för nyorienteringen. Den mest betydande
dramatiker, som arbetat i denna genre, är Tsao Yü.
Den västerländska stilteatern, som är en produkt
av den nya medelklassen, vann under
kinesiskjapanska kriget en bred publik på gr. av sin
aktualitet och användes i motståndsrörelsen.
Under kriget voro mer än 2,500 dramatiska
propagandagrupper med sammanlagt över 60,000 medl.
verksamma. De hade organiserats av dramatikerna
Tien Han och Kuo Mojo. — Det moderna Kinas
störste skådespelare är Mei Lan-fang, som
gästspelat i Ryssland och USA. — Den nyaste
teaterformen är Yangko-teatern, som på 1930-talet
utformades i Shensi-provinsen. Yangko är en
gammal folkdans. Genom att infoga en kort,
dramatisk handling med aktuell, politisk anknytning
förvandlade kommunisterna Yangko till en
politisk folkteater, som vunnit stor popularitet under
Mao-regimen och illustrerar, hur den klassiska
stilteatern i K. kan aktualiseras. E.Lr.

Film. Filmproduktionen uppvisar i sin struktur
många gemensamma drag med den japanska men
har icke haft samma ekonomiska el. sociala
betydelse. Sedan 1910 har K. en egen filmindustri.
Till en början inspelades nästan uteslutande
filmer med motiv ur den klassiska litteraturen,
framför allt melodramer och grymma svärdfilmer
(jfr Japan, sp. 1088). Filmen tog emellertid icke
ringa intryck av uppsvinget inom den moderna
kinesiska litteraturen o. 1917—27. 1933 instiftade

regeringen en konsultativ inst. och skärpte
censuren därhän, att den skulle motarbeta det
mytologiska stoffet, enär sådana filmer ansågos bidra
till ökandet av okunnigheten och vidskepelsen i
de lägre befolkningslagren. Liksom förhållandet
var och delvis ännu är i Japan, söker man i K.
kopiera den västerländska, framför allt den
amerikanska filmen, men starka konservativa krafter
ha, åtminstone under Chiang Kai-sheks
regeringstid, sökt förmå bolagen att återgå till
produktion av filmer med motiv ur den urgamla
sago-skatten. — Ljudfilmen gav den inhemska
produktionen ett kraftigt uppsving. I större
utsträckning än vad fallet var i Japan, tog man upp
sociala problem och samhällsfrågor till debatt
inom filmen. 1930-talet blev den dramatiska
realismens tid med sådana verk som ”Två systrar”,
en kinesisk motsvarighet till den amerikanska
”En nations födelse”, och ”Yang-tses tårar”, en
film om folkets lott under japansk-kinesiska
kriget. En kinesisk upplaga av Metro-filmen ”Den
goda jorden” (efter Pearl Bucks roman)
inspelades med egna krafter. — De större
filmateljéerna äro belägna i Hong-kong och Kanton, där
filmer inspelas på kantonesisk dialekt och äro
avsedda för s. Kina och för export till Java,
Malajstaterna, Siam, Indokina och Filippinerna,
samt i Shanghai, där filmproduktionen är avsedd
för mell. och n. Kina och filmerna inspelas på
mandarinspråket. Den japansk-kinesiska
konflikten på 1930-talet medförde stora svårigheter för
den alltmer blomstrande filmproduktionen i K.
I de icke-ockuperade områdena inspelades
propagandafilmer mot Japan. I det japanska
lydkejsardömet Manchukuo förekom även på sin
tid en begränsad filmproduktion (jfr Japan, sp.
1088). Den nyvaknade kinesiska
producentambitionen har emellertid hämmats av flera orsaker,

— 61 —

— 62 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Sep 12 20:22:12 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svupps/2-16/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free