- Project Runeberg -  Svenska vitterhetens häfder efter Gustaf III:s död / Första delen. Kjellgren. Leopold. Thorild. Till och med 1792 /
13

(1873-1890) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

13 ADERTONDE SEKLETS UPPLYSNING.



lösa gåfvan att kunna-vilja, utan annan grund än att vilja."
— Det skulle synas som följde häraf fullkomlig
ansvarsfrihet för vårt görande och låtande; men så är icke Voltaires
mening. Här uppträder han mot Locke med följande, mera
om fyndighet än konseqvens vittnande vändning: "Det är
sant, vi hafva inga medfödda ideer och icke heller någon
medfödd sedelag; men om vi icke äro födda med skägg,
följer icke deraf, att vi vid en viss ålder icke kunna få
skägg; på samma sätt förer ingen vid födseln med sig
begreppet om rätt och orätt, men den menskliga naturen är
så inrättad, att denna sanning utbildar sig naturenligt hos
alla." Sålunda är dygdebegreppet allmänt och oföränderligt,
icke derföre, att det är medfödt, utan derföre, att den
menskliga naturen och dess utveckling är öfverallt väsentligen
densamma. I öfrigt framhåller Voltaire alltjemt moralens
öfvervigt öfver tron. Moralen är honom den enda sanna
religionen och filosofien, och summan af dess sanningar
sammanfattar han i dessa två satser: " Vis comme en
mon-rant, in voudrais avoir vécu; traite ton procliain comme
tu veux qu’il te traite

Materialisterna hade svårt nog att reda sig med*
sedligheten. Då själen kan mottaga intryck af de materiella
tingen, måste hon, enligt Diderot, vara med dem likartad,
och kan derföre icke vara annat, än en stegring och
fulländning af de jemt växlande atomblandningarna, och enär den
enskilda menniskan uppkommer af en sådan blandning,
hvilken ånyo upplöses för bildande af nya blandningar, så finnes
följaktligen ingen odödlighet och derför icke heller någon
vedergällning efter döden: "den enskildes odödlighet är
hans verks odödlighet." Viljans frihet är likaledes ett tomt
namn, ty hvaqe handling är beroende af en utaf oss obe-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:33:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svvitterhh/1/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free