Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Olika berättelser om en stor öfversvämning
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
REINE 2 EE ns valen
FR RR
OLIKA BERÄTTELSER OM EN STOR ÖFVERSVÄMNING. 7
dikten ej ställes i samband med myterna om världens
skapelse, människornas syndafall och det godas kamp
mot det onda, hvilka äfven finnas i Niniverikets heliga
böcker.
En öfversvämningssaga, som nära sluter sig till den
nu nämda, är den som berättas af babyloniske presten
Berosos. Denne, som lefde från 330—260 f. Kr., har
författat en mängd skrifter, bland hvilka några fragment
af en syndaflodssägen finnas bevarade, hvilka redan tidigt
väckte uppseende genom sin öfverensstämmelse med den
bibliska berättelsen. För Xisuthros förkunnade Kronos,
gudarnas konung, i en dröm, att alla människor skulle
omkomma genom en öfversvämning. Han befaldes också
att nedgräfva de heliga skrifterna vid Sippara eller solens
stad, därpå bygga ett fartyg, samt sedan han i det in-
tagit födoämnen, fyrfota djur och fåglar stiga ombord med
sina vänner. Xisuthros lyder; undkommer sålunda öfver-
svämningen som betäcker landet. Efter en tid utsläpper
han fåglar, som underrätta honom om tillståndet, när
detta är gjort, stiger han ut och reder ett offer åt gudarna.
" Till belöning få han, hans hustru och styrmannen vistas
bland dem. Men de öfriga återvända till Babylon och
sedan de återfunnit skrifterna vid Sippara, bygga de städer
och tempel, och grunda det nya Babylon.
De nu nämda flodmyterna, Izdubarsagan och Berosos
berättelse, kunna sägas utgöra en egen grupp bland dessa
sägner, ty de sluta sig på det närmaste till hvarandra
och hänsyfta alldeles uppenbart på samma tilldragelse.
Det samma är äfven fallet med de något mera lokaliserade
berättelser vi finna hos folk, som bo ännu längre bort
från Eufrat-Tigrisdalen. En sådan berättelse är den vi
alla känna från bibeln. Israeliternas mytologiska egendom
ha vi här förvarad, och en hvar har nog redan observerat
"den likhet, som Izdubarsagan har med framställningen i
första Mosebok. Ålltifrån varningarna, arkens byggande
och inskeppandet ända till regnbågens framträdande och
offret finna vi en öfverenstämmelse så stor, att något
närmare erinrande om den bibliska berättelsen näppeligen
torde vara af nöden. Zn» genomgående olikhet torde dock
böra påpekas mellan bibelns framställning och de sagor
vi i det föregående lärt känna. För att fullt förstå denna
olikhet böra vi först erinra oss, att israeliterna voro
Ne RR RE NERD
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>