Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. Olika berättelser om en stor öfversvämning
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
6 (SYNDAFLODEN.’"
först efter upprepade befallningar, bygger fartyget, samlar
i detsamma alla sina ägodelar af guld och silfver samt
alla slags frön, låter därpå tjänstefolk, boskap, vilda djur
samt alla sina släktingar stiga ombord. När detta är
gjort ljuder sista varningen och Hasis-Adra går själf om-
bord å det stora fartyget, stänger det och öfverlämnar
det åt sin styrman. Sedan skildras själfva naturtilldra-
gelsen, vid hvilken vi senare skola något längre dröja.
Själfva gudarna blifva förskräckta öfver sitt värk och fly
upp till Anus himmel. Gudinnan Istar klagar öfver
människornas undergång, men stormen och öfversvämningen
fortfara och Hasis-Adra drifver omkring på vattnet, tilldess
han slutligen stannar på Nizirs bärg, där han släpper en
dufva (?), sedan en svala och slutligen en korp. Landet
Nizir, på hvars bärg Hasis-Adras fartyg strandade, är att
söka öster om Tigris och utgöres af de förbärg, som
genombrytas af en del bifloder till Tigris, bland andra
af nedre Zab, samt begränsa det lågland, genom hvilket
Eufrat och Tigris flyta. Detta bärglands högre toppar nå
1 medeltal endast 300 meter, men voro ändock icke
öfversvämmade, ty Hasis-Adra säger sedan: "Jag byggde
ett altare på bärgets topp”. Redan nu torde det kanske
vara lämpligt påpeka, att fartyget enligt Izdubarsagan
rörde sig från staden Surippak vid nedre Eufrat åt nord-
väst till Nizirs bärg d. v. s. mot flodens lopp. Hade endast
ett oerhört regnfall varit orsaken, skulle fartyget ju
hamnat ute i persiska viken! Själfva afslutningen af den
gamla dikten sluter sig på det närmaste till den bibliska
berättelsen, eller kanske snarare tvärtom. Liksom i den
mosaiska sagan lyftes här den "stora bågen’’ d. ä. regn-
bågen i höjden, fastän det här sker af gudinnan Istar, och
Ea, hafvets gud, uppträder försonande och uppmanar den
stridslystne Bel, som anstiftat öfversvämningen, att icke
mera ställa till någon stor flod. Denne ändtligen blidkad
stiger in i fartyget, lägger Hasis-Adras hand i hans
hustrus och upphöjer båda till gudarna samt förflyttar
dem till flodernas mynning.
Dessa äro hufvudpunkterna i Hasis-Adras berättelse
för sin ättling Izdubar. Den historiska bakgrunden är
otvetydig, ej minst af den nära öfverensstämmelsen med
berättelser hos andra folk. Anmärkningsvärdt och egen-
domligt är dock, att öfversvämningen i den assyriska
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>