- Project Runeberg -  Tankebilleder /
164

(1900) [MARC] Author: Ellen Key Translator: Zelma Petersen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: Translator Zelma Petersen is or might still be alive. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Individualitet - Selvhævdelse og Selvopofrelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1 6 4 INDIVIDUALITET.
sig og eksisterer i og ved Selviskhed, fra Barnets
første Skrig efter Føde til den Døendes sidste Famlen
efter Støtte. Naar selv den alier alvorligste Kristne
ser tilbage paa sine Aar og Dage, da vil han finde,
at Flertallet af hans Handlinger nødvendigvis har været
selvopholdende, selvudviklende, og at, dersom dette ikke
havde været Tilfældet, vilde hans Liv være faldet
sammen i Formløshed.
Ordets Magt til at binde Tanken — ligesom Kridt-
cirklen Hønen — viser sig sjælden tydeligere, end naar
Talen er om Selviskhed og Selvhævdelse.
Selvhævdelse og Selvhengivelse er ved de fineste
Rodtrævler saa indslynget i hinanden, at de ikke kan
adskilles, hverken i det enkelte Menneskes eller i hele
Menneskelivets Udvikling. Enhver ærlig Selvanalyse vil
vise os, at selv vore Opofrelser har givet os en Egois-
mens Tilfredsstillelse. Endogsaa Jesus, Uselviskhedens
største Talsmand, pegede mod Himlens Salighed som
Løn for den tidlige Selvopgivelse!
At Jesus ikke kunde se Selvhævdelsen paa anden
Maade var naturligt. Ingen stor ny Sandhedsforkynder
ser mer end én Side af den Sandhed, som det er hans
særegne Patos at leve og dø for. Gjorde han det,
vilde Intensiteten i Forkyndelsen aldrig blive den samme.
Ikke det, at en Forkyndelse er mangesidig, men at den
er den ene Halvdel af et stort, afrundet Hele, gør den
dybt betydningsfuld for Menneskeheden.
Længe før Jesus kendte Menneskene Uselviskhedens
Værd. Men Jesus søgte at gøre Uselviskhedens Lov al-
raadende ved at kaste sin egen Personlighed ind i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Oct 18 15:09:25 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tankebill/0174.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free