- Project Runeberg -  Teknisk Tidskrift / 1929. Elektroteknik /
209

(1871-1962)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 febr. 1929

ELEKTROTEKNIK

209

kesterdjup, uttryckt som funktion av l, är återgiven i
fig. 18.

d) Vidare beräkningar rörande orkesteruppställning.

Enligt vad föregående utredningar visa, är det
överhuvud taget icke möjligt att generellt finna en
sådan placering av mikrofonen i förhållande till en
i planet uppställd orkester, att lika membranverkan
erhålles från samtliga instrument. Maximala
differensen är vid riktigt valda placeringar emellertid ej
större än att densamma inom vissa gränser kan i
praktiken försummas.

För att förtydliga beräkningarnas innebörd skall
ett enkelt fall anföras.

Antag en orkester, vars djup är lika med 8 meter
samt ett mikrofonavstånd till främsta instrument
l — 2 m, bestämmes ur ekv. (11) mikrofonhöjden h
till cirka 4,5 m. Enligt ekv. (10) erhålles orten för
instrumentuppställningen lika med en cirkellinje med
radien R — 4 m (fig. 19). Beräknas vidare
membranverkan längs axlarna A—B och C—D, får man de i
samma fig. nedtill uppritade kurvorna med en största
differens mellan max. och min. av cirka 80 %, vilket
ännu må anses tolerabelt.

Resultatet av beräkningarna blir följaktligen, att
godtycklig instrumentplacering må göras innanför
cirkellinjen ABCD utan att större än ovannämnda
procentuella skillnad i membranverkan uppstår. Av
praktiska skäl väljes måhända icke cirkulär
uppställning utan snarare i fyrkant, exempelvis inom den
kvadratiska figuren FGHI, därvid samtidigt, såsom
ur kurvorna kan utläsas, ett bättre medelvärde
erhålles.

Det må slutligen anmärkas, att i exemplet ovan
skulle infallsvinkeln för främsta instrument vid
cirkulär uppställning bliva omkring 66°, under det att
formelns i ekv. (5) giltighet tidigare angivits ligga
inom området 0—60 grader. Vid
fyrkantuppställningen är detta villkor fyllt. Å andra sidan är att

(t+xf

4U
3jB

O ti 61 31 101

Fig. 18.

observera, att membranverkan vid infallsvinklar
> 60° är högre än teoretiska värdet, vilket under
vissa betingelser utgör erforderlig kompensation.

e) Instrumenten placerade i höjdled.
Ytterligare ett sätt gives, vilket ävenledes skall
underkastas diskussion, nämligen instrumentens
uppställning i höjdled. Ställes som förut generellt frå-

O

o z 4 6 am

Fig. 19.

gån, var placering kan äga rum, fås med i fig. 20
använda beteckningar villkorsekvationen:

(r eos v)2 l2

(r2)2 = (l2 + h2)2

l2 4- h2

r = –- • eos v.................... (12)

vilken betyder en cirkellinje med radien R lika med

l l2 4- h2

–––-samt med medelpunkten belägen på streck-

ui i

prickade linjen MA. För specialfallet h = l blir
R — h samt cirkellinjen tangentiell till æ-axeln, för
h jg l blir R > h. Cirkellinjen kommer i senare
fallet att skära «-axeln i tvenne punkter, av vilka den
inre ligger på avståndet l för hfi >• 1 samt den yttre
för hß > 1.

Beträffande vidare orkesterns djup x — l, varå

nedan införes beteckningen x — l — d, erhålles
uttrycket för mikrofonhöjden h ur ekv.

h — \Jl ■ d ........................ (13)

Jämförd med ekv. (11) betyder densamma, att
mikrofonhöjden här motsvarar medelproportionalen mel-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:09:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tektid/1929e/0213.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free