- Project Runeberg -  Tiden / Sjuttonde årgången. 1925 /
57

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 1, februari 1925 - Händelser och spörsmål - Äro vi liberala?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HÄNDELSER OCH SPÖRSMÅL

57

Om liberalen blir förtörnad och talar om karikatyr då man söker uppställa
den klassiska liberalismen som den egentliga liberalismen, i vars spegel den
nutida onekligen ter sig betydligt modifierad, och om han kräver respekt för en
förklaring att den nutida liberala politiken just representerar liberalism,
så har han visserligen icke rätt, men en sådan respekt kan dock
givas. Man bör tro en man på hans ord, och för praktisk politik existerar
ingen annan liberalism än den liberalerna själva hävda. Men då har
socialdemokraten också rätt till samma respekt för sin förklaring, och liberalen måste
godtaga socialdemokratin i dess nuvarande utformning och verksamhet såsom
socialdemokrati. Han kan icke tillerkännas rätt att proklamera ett abstrakt och
av socialdemokratin aldrig enhetligt antaget schema som socialdemokrati, för att
sedan förklara verklighetens avvikelse därifrån såsom övergång till liberalism.
Skall det vara fråga om spegling, kan liberalen icke undgå det faktum, att den
ursprungliga principen finns kvar i hans bild blott som rester av förgången
ungdomsglans, medan socialdemokratins lever i full kraft.

Märkligt nog har man (D. N. 29 jan. 25) i den diskussion i saken, som
uppstått med anledning av den liberale partichefen Eliel Löfgrens yttrande i
remissdebatten om att socialdemokratin anammat de liberalas åsikter, sökt få en
förankring för den — av liberalerna själva övergivna — liberala principen
i den biologiska läran om kampen för tillvaron. "Allas tävlan med alla om
att med minsta medel uppnå varje särskilt resultat är nämligen den biologiska
princip för hela tillvaron som samhällslivet lika litet som naturtillståndet kan
frigöra sig ifrån". Alltså, förty och emedan att samhällslivet icke kan frigöra
sig från denna lag, så — finns den väl alltid! Oavsett samhällssystemet, från
urtid till yttersta tid. Då är det ju klart, att denna — om man antager den —
a priori existerande lag icke säger ett enda ord om det ekonomiska system, under
vilket den skall tillämpas eller rättare, som skall framgå ur den. Antages den,
så gäller den självfallet alla de sätt, på vilka människor kunna kämpa med
varandra. Vem har lämnat liberalen fullmakt att föreskriva de former, i vilka
"kampen för tillvaron" skall utkämpas? Vem har ingivit honom tron att han
kan godtyckligt inskränka naturlagens giltighet till blott köpkraftsstriden pä
marknaden? Strid med röstsedel eller med knytnäven eller kanoner är väl också
en kamp? Om alltså lagen — förutsatt att den alls gäller — gäller alla
områden av samhällslivet, så ligger det ju i öppen dag, att den lika väl kan ligga till
grund för det ena systemet som det andra. De som äro starkast i kampen
gestalta i enlighet med vad de finna lämpligt. Den "arbetarprotektionism" man
drar i härnad mot, är tydligen lika mycket som motsatsen en uppenbarelse av
densamma. Monopolet vilar på den lika mycket som "polypolet". Det är ju
inte underligare än att rovdjuren ibland slåss ett och ett, ibland hop mot hop
och ibland gemensamt mot omgivningen, allt under lagen om "kampen för
tillvaron ’ \

Men om det också är underligt, att ett dylikt misslyckat argument kan
upptagas i en politisk diskussion, så är det dock belysande. I verkligheten är det
nämligen en helt annan tankegång, som sökt sig uttryck i det kuriösa biologiska
argumentet. Det är den, att den nationalekonomiska vetenskapens lärosatser äro
liberala och att i den mån socialdemokratin godkänner och tillämpar den, så är
den liberal. I övrigt är den "arbetarprotektionistisk", d. v. s. fördömlig. I

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:11:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1925/0065.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free