- Project Runeberg -  Tiden / Trettioandra årgången. 1940 /
360

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 6, 1940 - Marc-Wogau, Konrad: Axel Hägerströms verklighetsteori

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Konrad Marc-Wogau

Axel Hägerströms verklighetsteori

(Forts, från föreg. nummer)

Låt oss nu närmare betrakta den andra av de satser, med vilka vi
sammanfattade Hägerströms verkiighetsteori.

Allt bestämt dier verkligt bildar ett Isammanhang — "däs in toto
gege-bene Wdrkliche" —, vid sidan om vilket intet annat fär tänkbart. Detta ena
sammanhang innehåller som led dels medvetanden, dels led, som icke
äro medvetanden. Alla bestämda föremål "ingå" i detta sammanhang,
men de ingå däri på olika sätt. Vissa föremål, som t. ex. det jag drömt eller
fantiserat, ingå i sammanhanget blott som föreställningsinnehåll; andra
ting, som t. ex. det jag i vaket tillstånd upplevt och även min
fantasiföreställning som en psykisk realitet, ingå i sammanhanget ej blott som
föreställ-ningsdnnehåll. Om ett föremål A har denna egendomilig’het i förhållandte till
föreställningen om A, att det ingår i verklighetssammanhanget "jämte"
föreställningen om A, så säger man, att A "existerar" (A. /. 1. 90).

Hägerström skiljer således mellan existerande och icke lexisterande
föremål, som båda äro "verkliga" (reala); A existerar, om det ingår i
verklighetssammanhanget jämte föreställningen om A. B existerar ej, om B är led i
det totala verklighetssammanhanget blott som innéhåll i föreställningen om
B. Men både A och B äro verkliga i betydelsen, av bestämda föremål. —
Det är detta införande av existensens begrepp som igör det möjligt för
Hägerström att förklara, vad det betyder, att vissa omdömen sägas vara sanna,
andra falska, ehuru alla omdömen ha att göra med bestämda och dänned
reala innehåll. Hägerström framhålleT:

"M^n vad menias då med att det är falskt att Gustav den andre Adolf dog 1633,
och sant, att han dog 1632? Någon motsägelse eller meningslöshet föreligger ju icke i
någotdera av dessa omdömen. Jo, det betyder, att det ena medvetenhetsinnehållet ej
kan utan motsägelse fattas som realt utan att fattas som föreställt, men det andra ej
kan utan motsägelse fattas annat än som jämte föreställningen därom realt" (A. f. L 90).

Enär ett föremål, som jämte föreställningen om detsamma ingår i
verk-360 lighetssammanhanget, kallas existerande, kan man också uttrycka saken så-

Tiden 6 . 1940

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Oct 18 16:40:13 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1940/0368.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free