- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 2 (1885) /
457

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - Docent Jul. Lange: Correggio. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

se paa *) Jacob Burckhardt siger, at der er dem, som have Ret
til at hade Correggio2); og denne Johannes synes at godtgøre,
at Burckhardt har Ret til at sige det, skønt han ikke netop taler
om den. Vel at mærke, det kommer herved ikke an paa, om
man med Hensyn til de kirkelige Ideer er konservativ eller ikke.
Den strænge Raaber i Ørkenen, der ringede med Stormklokker
for Ørerne af Fyrster og Folk, indgyder i hvert Fald Ærefrygt
som historisk Skikkelse og fortjæner en anden Behandling.
Renæssancemestrene af de ældre Slægter havde fremstillet Johannes
med haardere og skarpere Træk end nogen anden Skikkelse; og
skønt allerede Lionardo og Rafael havde gjort Døberen til den
unge og skønne Dreng, havde de dog fremstillet ham som en
alvorlig Skikkelse. Men hos Correggio er her al Karakter, baade
i etisk og historisk Betydning, udslettet: den vældige Bas er slaaet
over i en rent kastratagtig Diskant.

1 den samme Retning gaar hele Udviklingen i disse
Alterbilleder.

Paa det ældste af dem hæver Madonnas Trone sig endnu
højt over Helgenerne til begge Sider. Der er baade i legemlig
og aandelig Betydning Plads og Afstande mellem Figurerne: med
alt det livlige og glødende i deres Udtryk have Helgenerne dog
en bestemt Følelse af den evige Afstand mellem sig og
Himmeldronningen, de tilbede virkelig. Det skønneste paa Maleriet, ja
noget af det skønneste af hele den italienske Kunst, er Katharinas
unge Hoved, der bøjer sig lidt til Siden og ser opad med et
Udtryk, som slynger sig i Vejret som en fin, duftende Offerrøg. I

’) Paa Correggios store Freskomalerier i Parmas Kirker, som i Tiden falde
imellem de to her nævnte Altertavler, findes ogsaa et Par Figurer af
Johannes den Døber, begge mandig udviklede, skæggede. Men til den
sidste af disse, i Domkirken, har C. tegnet et Udkast (nu i Louvre) af
en ganske ungdommelig Johannes, der dog er alvorligere end Figuren
paa Mad. di S. Giorgio, og meget skøn.

’) Jac. Burckhardt ,Der Cicerone“, Basel 1860, S. 951. Vi sympatisere
egentlig ikke med B’s Betragtning af den italienske Kunst med dens
næsten ubetingede Forgudelse af Rafael, dens Kølighed mod
Michel-angelo og dens stærke Uvilje mod Correggio. Men i hans for Resten meget
løse Skizze af C. rammer flere Udtryk udmærket godt dennes angribelige
Sider, og ville i det følgende blive anførte. Senere Forfattere, især
J. Meyer, Direktør ved Billedgalleriet i Berlin og Forfatter til den store
Bog Correggio (Berlin 1872), optræde i Modsætning til Burckhardt som
overstadige Beundrere af Correggio.

Tilskueren. 1885. dl

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1885/0467.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free