- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 12 (1895) /
573

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - August - Jul. Lange: Et Udtryks Historie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

573 Et Udtryks Historie.



kampen paa Frisen af det store Zeus-Alter i Pergamon (udført
c. 180—170 f. Kr.). Der ser man Jordgudinden Ge hæve sig
halvt op af Jorden for at gøre Forbøn for sin Søn, Giganten
Alkyoneus, som Athene vil slæbe bort fra hans Plads for at faa
Ende paa hans Liv. Af Ges Hoved er kun den øverste Halvdel
bevaret; men det er ikke desmindre tydeligt, at det er paavirket
fira Niobe, der sikkert har været kendt alle Vegne i den antike
Verden. Ogsaa efter sin Betydning er Udtrykket det samme: det
er her som hist Moderens Forbøn for Barnet, men en Forbøn
uden Haab, uden Tro paa sin Virkning. Men medens dette Udtryk
i Niobe endnu er givet med den ældre antike Kunsts fornemme
Diskretion, væsentlig kun ved Øjenbrynenes og Mundvigernes
Sænkning ud til Siderne, uden at for Resten Flader eller Linier kruses
eller foldes, er der i Hovedet af Ge anvendt noget grovere og
robustere Midler: Lys og Skygger, Højder og Dybder er stærkere
accentuerede, Pandens nederste Parti fremspringende med en
Længdefure over Næsen; Øjenbrynslinierne er ikke alene trukne
op i Midten mod Næsen, men stærkt svungne i Bølgelinie; Øjnene
er større og ligger dybere, Haaret frit flagrende, uopsat. Der er
i den store Pergamonsfrise blandt de overvundne, Giganterne,
flere tragiske, opadvendte Udtryk af lignende Karakter, til Dels
givne med endnu stærkere og effektfuldere Midler. Fra et formelt
Synspunkt kunde man sige, at disse Udtryk ikke hører hjemme i
denne Betragtning, eftersom der i dette Kunstværk er fremstillet
en Kamp mellem to Partier, der træder hinanden i Møde i Kød og
Blod: det er ikke Mennesker, der ser opad inod Himlen, men
overvundne, der ser opad mod de sejrende. Men dertil maa da svares,
at de overvundne dog netop er Jordens Børn og de sejrende
Himlens Guder. I Henseende til Meningen og Følelsen aabenbarer
Pergamons Gigantomachi allerede noget af den Aand af
oppositionel Religiøsitet, som træder saa stærkt frem i de sidste Værker
af denne Række af tragiske Kunstværker. Kunstneren har nogen
Sympati med dette Oprør imod den olympiske Gudeslægt.

Med det samme som Pergamonsfrisen blev bekendt for
Europa, faldt der et nyt Lys over et allerede længe kendt og
berømt Kunstværk, nemlig det Hoved (i Uffizierne i Florens), som
tidligere kaldtes den „Døende Alexanderu — stærkt opadskuende,
med Udtryk af Rædsel som for en overvældende dæmonisk Magt —
man har kaldt det en „ungdommelig Laokoon*. Det er i
kunstnerisk Henseende fortrinligere, vel ogsaa noget ældre end Pergamons

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:42:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1895/0579.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free