- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
401

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Maj 1907 - H. Slott-Møller: Kunstbetragtninger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

401 Ku nstbetragtn inger



folk" saa er der næppe synderlig flere Billeder i bunden Stil
paa dette Aars Charlottenborgudstilling.

En Opgave, som ifølge sit Væsen ikke kan løses i anden
Form end bunden Stil, er Adam og Eva. Har man ikke noget
paa Hjerte, man vil udtrykke gennem disse to
Menneskeskikkelser, har man end ikke nogen Idé til en monumental
Komposition, ja saa lidt af en Idé, at man ganske mangler den
elementæreste Følelse for harmonisk Inddeling af en Flade, saa
bør man lade den Art Opgaver ligge. Hvad der har bevæget
Paulsen til at male Adam og Eva er ikke umiddelbart indlysende.
Hans Formaal synes blot at have været at udfylde et Hul
mellem to Portrætbestillinger, og Valget er saa faldet paa at male
et Par Modeller. Havde Paulsen saa kunnet male Model som
i sin Tid, da han malede det smukke StudiebiUede „Tre
Modeller", kunde man jo disputere, om det var tilladeligt at udgive en
Modelstudie for andet og mere end den var. Men Paulsen kan
ikke mere male Model. Forskellen paa hans Billede i Aar og
hint gamle Billede er iøjnespringende. Den jævne Sandfærdighed,
der gjorde det Billede saa smukt, den Finhed i Farveforskellen
mellem de tre indbyrdes saa forskellige Kvinder og saa dette
Billede, med sin plumpe, rytmeløse Tegning, sin falske, hæslige Farve
og sin uhyrlige Behandling og ikke mindst med sin grove,
fantasiløse Fremstilling af Paradisets Have!!! Paulsens Portrætter i
Aar er ikke gode og frister ikke til Omtale. Hans Landskaber
er derimod endnu smukke, prægede af den fineste mest
modtagelige Følelse for Lysets og Luftens Fænomener.

Det, Eckersberg lærte vor Kunst, var at gaa lige til Naturen,
han satte den saa at sige paa Græs. — Det, han har lært os,
kan vi ikke være ham for taknemmelige for. Men der er jo
for Kunsten saavel som for Livet flere Værdier end Lys og
Luft. Et sundt Legeme er vel en Værdi, men den, der dyrker
Legemet alene, løber Fare for at blive en Sportsidiot Vel raader
endnu det Eckersbergske Grundsyn, men trods dette, er der dog
tydelige Tegn i vor Kunst paa en begyndende Tilbøjelighed til at
vælge de store, de indholdsrige Opgaver, og en jævnsides
løbende Forstaaelse af, i hvilken Form disse Opgaver skal løses.

Dette er paa Indtægtssiden. Paa Indtægtssiden er ogsaa det
Improvisationsmaleri, som er skabt af Krøyer, af Anna Ancher,

Tilskueren 1907 26

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:47:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1907/0411.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free