- Project Runeberg -  Tro och Lif. Religiös Tidskrift för Finland / N:o 1-24. 1886 /
5:2

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TRO och LIF. N:o 5.
2
"slå dig med vanvett och blindhet och
sinnesförvirring och du skall trefva
"midt på ljusa dagen såsom en blind
"trefvar i mörkret och du skall ingen
"lycka liafva på dina vägar, men idel
"förtryck och våld skall du lida i alla
"dina dagar utan att någon är som
"bjelper dig", "du skall lida idel för-
tryck och förödmjukelse i alla dina
"dagar", "du skall blifva ett mål för
"häpnad, ett ordspråk och en visa ibland
"alla de folk, till hvilka Herren skall
"föra dig." "Om du icke iakttager och
’håller alla denna lagens ord och icke
"fruktar dotta bårliga och fruktansvärda
’namnet, Herren, din Gud, så skall
"Herren hemsöka dig och dina efter-
kommande med underbara plågor, med
"stora och långvariga plågor till—
"dess du varder utrotad och ett ringa
fatal af eder blifver öfrigt i stället
"tur att I bafven varit talrike såsom
"himmelens stjernor." "Och Herren skall
"förskingra dig ibland alla folk, ifrån
"jordens ena ända till den andra. Och
"ibland dessa folk skall du ingen ro
"hafva och intet fäste få för din fot
"sula, och Herren skall der gifva dig
"ett bäfvande hjerta och försmägtande
"ögon och ett trånsjukt sinne och ditt
"lif skall hänga såsom pä en tråd för
"dina ögon och du skall rädas både
"natt och dag och icke vara säker för
"ditt lif; Om morgonen skall du säga:
"O, att det vore afton! och om afto-
"ncn: O, att det vore morgon! för ditt
"hjertas räddhågas skull livaraf du li-
der." *)
Utan att behöfva iiajieka de varnin-
gar och straffdomar, hvilka af Jesus
sjelf uttalades kunde de anförda exrni|i-
len mångdubblas. Må man dock af allt
detta icke draga den slutsats att vi
göra Gudi en tjeust genom att för-
trycka [sraell "Min år häumåen, jag
skall vedergälla det, säger Herren."
Det är alltid Herren som sjelf förbe-
hållit sig domens utförande: Herren
skall slå dig", "Herren skall hemsöka
dig", "Herren skall förskingra dig",
"Herren skall gifva dig ett bäfvande
hjerta" 0. S. v. och för att riktigt inprägla
att det är Han och icko vi som skola
verkställa straffet, hotar han tvertom
Israels fiender med lika hårda domar
om de förtrycka hans folk i deras olyc-
kas dagar. "Emedan du hyste en evig
"fiendskap och gaf Israels barn at svär-
det i våld på deras olyckas tid, på
"den tid då syndamåttet var fullt, der-
’föré, sa sunt jag lefver sägyr Herren,
"Herren, skull jag förvandla dig till
"blod "ili blod skall förfölja dig
"och skall göra efter din vrodo och din
afiincl. hvilka du har bevisat emot
"dem genom ditt hat, och ådagalägga
’"för dem huru jag vill döma dig. Och
•) 5 Mose 28: 16 o. f. v.
"du skall erfara att jag Herren har
"hört alla dina smädelser, hvilka du
"har talat emot Israels berg då du har
"sagt: "de äro ödelagda; åt oss äro de
"gifna till rof." "Och mot mig förden
"I högt språk och mot mig ropaden I
"edra ord. Jag har hört det. Så sä-
"ger Herren, Herren: Under det hela
"jorden fröjdas skall jag göra dig till
"en ödemark. Likasom du fröjdade dig
"deröfver att Israels hus’ besittning blef
"ödelagd, likaså skall jag göra med
"dig." Och: ’’alldenstund och emedan
"nian på alla sidor har ödelagt edert
land och ifrigt traktat derefter, alt I
"skullen blifva en besittning för de
"qvarblifna hednafolken och I hafven
"blifvit ett talämne och en visa ibland
"folken, derföre hören I, Israels berg,
"Herrens ord: Emedan I häf-
ten fått uppbära smälek af hednafol-
"ken, derföre säger linnen: jag har
"upplyft min hand och svurit: hedna-
folken, som äro omkring eder, de skola
"sjelfva fä bära sin smälek. — — —
"Och I skolen bo i det land, som jag
liar gifvit edra fäder, och I skolen
"vara mitt folk och jag skall vara eder
’Gud. Och I skolen då ihog-
"komma edra onda vägar och edra ger-
"ningar hvilka ej voro goda, och I sko-
"len ledas vid eder sjelfva för edra
"miBBgerningar uch för edra styggel-
ser." *)
De anförda citaten torde vara nog
iför att visa: 1:0, att judarnes hemsö-
kelser äro en direkt straffdom af Gud;
2:o, att Gud förbehållit sig sjelf do-
mens verkställande; samt 3:o, hotar
i med vedergällning dem, som försmäda
och förtrycka hans folk Israel. För att
komplettera dessa på Gaml. Test. grun-
dade slutledningar kunde ännu anföras
den fullkomliga frånvaron af alla upp-
maningar till hednafolken att förfölja
Israel i deras olyckas tid, i hvilket af-
seende Skriften icke gör ens det sken-
baraste medgifvande. Det är dock uti
denna punkt man så groft tagit miste.
Emedan Gud förutsagt vissa lidanden
och hemsökelser för judarne, att de
skulle kringströs öfver hela jorden, för-
tryckas, förödmjukas, försmädas, icke
hafvande någon säker vistelseort, har
inan doraf dragit den, om en äkta fa-
risoisk uppfattning- vittnande slutsatsen,
att det är vår skyldighet att sålunda
försmäda, förtrycka och förfölja dem, ja
att uraktlåtenhet häruti vore ett trots
emot Guds försyn. Om än icke alltid
öppet uttalad, är dot dock donna tan-
ke, att judarne "förtjona nog" allt dot
onda dem vederfares, hvilken utgör
grunden till den "Judonhctz" vi i när-
varande tid fått bevittna i Europa och
som sträckt sitt inflytande ända till
våra bygder. Men huru fjerran denna
*) Hos. 35 & 36.
uppfattning är från Guds ords lärdomar
hafva vi redan i det föregående upp-
visat. Och i ett ännu klarare ljus fram-
står detta förhållande om vi från Gamla
öfvergå till N. Test. och dermed äfven
till sakens positiva sida.
En fråga måste likväl först undan-
rödjas. Uppmuntrar N. Test. på di-
rekt eller indirekt sätt till förföljelse
mot judarne? Nej. N. Test. syssel-
sätter sig högst obetydligt med Israels
framtid, men då hufvudsakligast för att
visa huru härlig den ännu skall blifva,
sedan ’’hedningarnas tid" en gång blif-
vit fulländad. Förgäfves skall man ur
det nya förbundets skrifter söka hemta
sanktion för en mot det judiska folket
fiendtlig hållning, vare sig på grund
af deras antecedenter eller till följd af
de sociala lyten som f. n. vidlåda dem
der, hvarest man ställt dem utom sam-
hället som en föraktad pariaskast. Alltså
öfverensstämmer N. Test. uti denna
punkt fullkomligt med det gamla. Men
ett vigtigt företräde framför detta är
dock att N. Test. skildt uppmanar
till kärlek och försonlighet såväl mot
goda som onda, vänner och fiender.
"Salige äro de barmhertige, ty dem skall
"ske barmhertighet." "Salige äro defrids-
"stiftande, ty de skola kallas Guds barn."
"Älsken edra vänner, välsignen dem
"som eder banna, gören väl emot dem
"som hata eder och bedjen för dem som
"försmäda och förfölja eder, på det i
"magen varda eder Faders barn, som
"är i himmelen, ty han låter sin sol
"gå upp öfver onda och goda och låter
"regna öfver rättfärdiga och orättfär-
diga. Och om I visen vänlighet
"endast mot edra bröder, livad synner-
ligt gören I?" "Var icke stolt i ditt
"sinne, utan var i räddhåga. Ty har
"Gud icko skonat de naturliga grenar-
"na, torde han icke heller skona dig."
"Ty jag vill icke, mina bröder, att I
"skolen vara i okunnighet om denna
"hemlighet att förhärdelse har endels
"träffat Israel till dess hedningarnas
"fullhet har ingått. Och så skall hela
"Israel varda frälst. Efter evangelium
"äro de fiender för eder skull, men
"efter utkorelsen äro de älskade för
"fädernas skull." "Kärleken vare oskrym-
tad. Afskyn det onda, hållen eder fast
"vid det goda. Välsignen dem som för-
dölja eder, välsignen och förbarmen icke.
"Våren icko sjelfkloka. Vedergällen in-
"gen ondt för ondt, utan befliten eder
"om dot som är godt inför hvar man.
"Om möjligt är, så mycket som på eder
"beror, hafven frid med alla menni-
"skor. Hamnens eder icke sjelfva, mina
"älskade, ty det är skrifvet: Min är
"hämnden, jag- skall vedergälla, säger
"Herren. ■— — Låt dig icke öfvervin-
"nas af det onda, utan öfvervinn det
"onda med det goda." "Så våren nu
"Guds efterföljare såsom älskade barn

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:22:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/troochlif/1886/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free