- Project Runeberg -  Tro och Lif. Religiös Tidskrift för Finland / N:o 1-24. 1886 /
13:3

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TRO och LIF
N:o 13. 3
nådens gåfva, i enlighet med Herrens
.sätt att framställa, Onds rike eller him-
melriket; i Pauli epistlar, särdeles de
fyra större epistlarne till Romarne, Co-
rintherne och galatlska kyrkan, namnes
den: Onds rättfärdighet, och framstäl-
la i dori lifligt evangelium i kontrast
till lagen ; evangelium, som erbjuder
Guds rättfärdighet som en trnns gåfva,
under det lagen som mål uppställer en
sjelfförvårfvad rättfärdighet. I Ebreer-
brefvet är kristendomens natur ytterli-
gare belyst, sedd i förening med den
levitiska religionen: ett öppet, närmande
till Gud i motsats till det levitiska sy-
stemet, som höll memiiskan på afstånd,
eller en religion der: "ett bättre hopp
varder iniördt, genom hvilket vi nal-
kas Gud". Och slutligen främstäUes i
Johannes evangelium Guds gåfva så-
som "evigt lif", öfverlemnadf. åt alla,
hvilka eraottaga Jesus som Guds Son.
"Den, som har Sonen, har lifvet", är
fféri Fjerde evangelisteus karakteristiska
budskap. Mia Nya tentamentets öfriga
skrifter äro i fullaste Överensstämmelse
med hvad här just framstälts. Petrus,
Jacob och apokalypsens JohaTincs tala
samma språk som Paulus och do fyra
evangelisterne. Johannes säger i sitt
evangelium: "Genom Moses blof lagen
gifven, nåden och sanningen kommo
genom Jesus Kristus". Och denna sats
kan utgöra motto för hela Nya testa-
mentet. (Slut.)
W&WMill
Vattumännerna halva riktigt festat
dossa tider. Elis Bergroth gaf klaven
i Borgå, hvarpå Nya Pressen och ett
p&r landsortsblad töllo in, en solist exe-
qvörade i>;’i fölkskolläraremötet i Kup-
pis, BjöttiebOrgarne gåfvo sim- fureställ-
ning och från Knopio domkapitels ses-
sionssal mullrar åskan emoi de tillström’*
liiMiide nykterhetsmärinorna. öfverallt lif
och rörelse, s;i det kan göra en fattig
vatturnan godt i hjertat att se.
• *
+
En riktig öfvorskärare var den der
Borgroth ändå! Att våga tala om bran
-
vinspatroner i samma andodrag medtjuf-
var och mordbrånnaro! — Jo, jo, det
var allt en djerfhöt, smn måste bestraf-
fas. Och så slog pressen, gammal och
nng, handen i bordel och gaf lien- pa-
storn en sjungande lexa för hans fana-
tism och oförsynthot. Brånvinsbränning
fir ju ett lagligt och således hedervärdt
yrko! Hur" sa" herr pastorn? ’Hel
moraliska värdet bestämmes icke genom
lagparagrafer, utan af ändamål, moti-
ver ccli verkningar. Rusdryckshandto-
ringons ändamål och mötiver — vin-
ningsbegär, föranledt af folkets pas-
sioner; verkningar — de gamla sorg-
liga af brott, last, vansinne, armod, med
ett ord — förbannelse?’1
— Jo, jo, ve-
derlägg det inkastet den som kan. Men
ett godt ord, som nog tål att tänka i
på, hade ändå ett blad, som sade: "Hvad j
som slutligen enligt vår åsigt inom nyk-
terhetsföreningarna öfvergått till öfver-1
drift, är det ständiga sammanträdandet,
hållandet af théaftnar, anställandet af I
utfärder, m. m., m. m. Hemmet, ej
föreningens hem utan ens eget, borde
väl ändock vara den härd, der enhvar
bäst borde trifvas, och trefnaden ej sö-
kas, det må sedan vara på nykterhets-
eller andra värdshus." Visst kunna för- ,
hållandena vara olika på olika orter,!
men nog är denna påminnelse likväl
nödvändig, som enhvar måste erkänna.
* *

*


Annorlunda gick det till på Kuppis,
der för ett par veckor tillbaka ett sjut-
tiotal af Åbo ocli Björneborgs läns folk-
skollärare och lärarinnor sammankom-
mit till möte, och der bland annat före-
kom frågan: "År det nödigt, att uti
folkskolan rikta uppmärksamheten på den
menliga inverkan, starka dryckers be-
gagnande utöfvar på ménniskan?" Lä-
raren Leppälä ansåg till svar dera, att
nykterhetsföreningarna "stode emot bi-
belif "och vore dessutom roten och upp-■■
hofvet till mycket ondt, såsom högfärd, i
klandrande af nästan, m. in". Jag för-I
står icke rätt meningen med uttrycket j
"stå emot bibeln," men måste antaga;
att en så skriftlärd man som hr L. syn-
barligen är, dermed åsyftar något lik
Pauli "jag stod honom uppenbarligen
emot," Gäl. 2: 11, d. v. s. ett uppen-
bart, öfverlagdt motstånd; men slikt
torde t. o. m. tit. Leppälä tveka att
påbörda nykterhetsföreningarna. Var
méhingon åter don, att nykterheten ger
"upphof till mycket ondt,’" blir den vär-
de folktalarens ställning- ännu svårare
att försvara. För den händelse slut:
ligen att tanken är, det Bihdn står
emot nykterhetsföreningarna* finnes ge-
nast ett passande svar tillhands: Den
står icke mer emot dem än t. ex. emot
folkbildning, pensionskassor, kapital-och
lifränteanstalter, brandförsäkring m. fl.
på den fria viljan och öfvcrtygolsen
bygdä företag, af hvärs fördelar det
står i hvars och ens eget skön att kom-
ma i åtnjutande. Tit. L. synes hafva
varit alldeles ensam om sin åsigt, efter’
mötet enhälligt förenade sig om ett ja-:
kände svar på frågan, något som i sin

mnn möjligen skall stärkaförtroendet för j
folkskolan.
En sällsynt uppmärksamhet tilldrog
sig nykterhetsmötet i Björneborg, dit
absoluta nykerhotslöreniiigen i Åbo med’
sina femton filialer förlagt sitt årssam-;
mantrade. Dagbladet gick i spetsen’
med ett. två spalter långt, lyckadt re-
ferat och andra tidningar följde, "Fin-
land," som efter vanligheten försummat
sig, dock undantagen. Att program-
met upptog många vigtiga diskussions-
frågor faller af sig sjelft och lika na-
turligt var att talträngdheten bornerade
öfver och nio, tio andraganden af en
och samma person under samma debatt
icke hörde till ovanligheterna. Eget
nog skilja sig referaten betydligt ang.
marknadsfrågan, ty medan några fram-
ställa mötets åsigt så, att till stäfjan-
de af dryckenskapen vid dessa folksam-
lingar endast det egna föredömet samt
öfvertygelsens makt bör användas — en
åsigt som varmt lofordas i Nya Pressen
— talar Dagbladet deremot om nykter-
hetsföredrag å marknadsplatserna, sprid-
ning af nykterhetslitteratur, förbud mot
försäljning af starka drycker, masspe-
titioner till guvernören och ständerna,
m. m. såsom medel mot det onda. Hvil-
ketdera referatet är det riktiga? Man
kan ej annat än önska att båda vore
det, åtminstone det senare. Frågan om
användandet af iskällardricka, hvaröfver
den hedervärda B:borgs Tidning visat
lust att skämta, besvarades sålunda, att
nämnda läskedryck gerna finge konsu-
meras, n. b. såvida den ej innehöll al-
kohol. Men just detta är fallet. Vid
festmiddagen till ära af de Helsingfors-
siskc vattuvänner, som behedrade oss med
ett besök — middagen gick af stapeln
mellan kl. 2 och 4 e. m. (Åbo-tid)
midsommardagen och urartade stundom
till en riktig huggsexa — tog jag på
försök en flaska af denna mångomorda-
de dryck och fann smaken så lik öl,
att jag ertappade mig på misstanken
om att ett undersléf hade blifvitbegånget.
Andra gjorde samma iakttagelse, en
visste säga att det innehöll hela 3°
alkohol, och de flesta kommo öfverens
om att iskällardricka hvarken borde el-
ler ens kunde begagnas af någon sann-
skyldig vattnman.
*


Var dot glädjande att finna ortens
presterskap på sätt och vis deltaga i
Björneborgsmötet g-enom ätt högtidlig-
hålla det med särskild predikan i sta-
dens kyrka, har det väckt en desto me-
ra pinsam uppmärksamhet att domka-
pitlet i Kuopio vägrat upplåta domkyr-
kan för ett enahanda ändamål. Det
lutherska templet tillsluter sina portar
tor den kristliga kärlekens arbetare. De
komma, äldre och yngre, från alla trakter
af Finland för att under åkallande af
den Högstes välsignelse bereda sig för
sitt kall, men den, som stänger sina
dörrar för dem, det är de kristnes kyr-
ka: hvar som helst, men icke här! Kär-
lekens fria verk är oförenligt med våra
symbola! Friheten är troslifvets härliga
förmon, vinet naturens ädlaste saft,
gjordt att fröjda menniskans hjerta, och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:22:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/troochlif/1886/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free