- Project Runeberg -  Tro och Lif. Religiös Tidskrift för Finland / N:o1-12. 1887 /
7:1

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TRO ochLIF
Religiös Tidskrift för Finland.
Fredagen den 1 April.
1887.
N:o 7.
Israels förbundsark och dess framtida |OjjH==ps! ’sTSiwfa^l
Notiser och knniinriitsiru-r i \ <r?
Eti vftnligt ord till frikyrklighetens vän-
WF’"^/
Israels förbundsark och
dess framtida åter-
finnande.
Bibelstudie af Henning Molander.
Stockholm 1887.
Sådan är titeln på ett i dessa dagar
utkommet, intresseväckande arbete, hvil-
ket vi göra oss ett nöje att bringa till
våx& läsares kännedom. Vår tid har
varit rik på öfverraskningar från den
bibliska arkeologins område, och det kan
knapt betviflas att icko vigtiga upp-
täckter ännu förestå, men om, såsom
förf. af förevarande arbete söker visa,
"en möjlighet finnes att från dess 2*/a
årtusenden gamla gömslo framtaga Je-
hovas ark, den uråldriga, öfver måttan
härliga klenod, som en gång skattades
så högt af Guds folk", då skulle donna
iipplfickt visserligen ställa alla andra i
skuggan och måhända blifva af epok-
görande botydolsc för den judiska na-
tionen. Ty förf. antager att förbunds-
arken finnes gömd, och han tror sig
t. o. ni. kunna angifva när och hvar
don gömdes. Innan vi likväl beröra
dessa sidor af saken äro några förbe-
redande anmärkningar af nöden.
A ikon omnämnes för sista gången i
Bibeln i sammanhang med templets re-
staurering i konung Josias 18:de re-
geringsår, 2 Krön. 35: 3, der det he-
ter: "Och han sade till Lovitorna, som
"lärde liola Esrael, och som voro helga-
"do åt Herren: sätten den heliga arken
"uti det hus, som Salomo, Davids son,
"Israols konung har byggt. Den skall
’’icko mer vara eder en börda på skul-
"dran." Från denna tid är den spår-
löst försvunnen. Josia stupade kort
derpåj år 611 f. Kr., och omkr. 24 år
senare förstördes det salomoniska temp-
let af Nebukadnezar, sedan han i mer
än en månads tid haft detsamma i be-
sittning, judarna bortfördes i fången-
skap till Babylon och jemte dem alla
templets heliga och dyrbara föremål, —
utom arken, om hvilken ingenting fin-
nes nämndt. Och då efter de sjuttio
årens slut judarna började återvända,
samt enligt Cyri befallning medtogo alla
de röfvade tempelskatterna, finna vi bland
dem uppräknade bäcken, skålar, knif-
var, fat, m. m. (Esr. 1: 9, 10), men
sakna hvarje antydan om arken. Man
kan derför antaga som säkert att för-
bundsarken icke följde med till Baby-
lon. Lika oantagligt förefaller det att
någon, vare sig judarna sjelfva eller
Nebukadnezar, skulle förstört den, ty
utom det att den såväl in- som utvän-
digt var öfverdragen med rent guld
(Jfr. 2 Mose 37: 1-9), samt keru-
berna å arkens lock, nådastolen, voro
af samma metall, i fint drifvet arbete,
är det knapt möjligt att en sådan na-
tionalskatt skulle hafva förstörts utan
att judarnas heliga skrifter, som ofta
sysselsätta sig med detaljfrågor af gan-
ska underordnad vigt, innehållit någon
uppgift derom. Men förgäfves letar man
dereftor. Ej heller har traditionen, el-
jes så påpasslig, någonting att förtälja
om arkens senare öden, ehuru det lig-
ger i sakens natur att om den t. ex.
gömts eller bortröfvats, och sedermera
återfunnits, en sådan händelse skulle
ådragit sig allmän uppmärksamhet samt
åtminstone genom muntliga berättelser
fortplantat sig till en senare tid. Men
traditionen är i afseende härå lika stum
som Skriften. En synnerligt vigtig om-
ständighet, som dock ofta lemnas obe-
aktad, utgör slutligen det egendom-
liga förhållandet, att fastän arken
spårlöst försvunnit, man aldrig fin-
ner en klagan höjas deröfver, livarken
af folket, presterna eller profeterna!
Man iakttager en oförklarlig, hemlig-
hetsfull tystnad, som illa skulle passa
tillsammans med klenodens bortröfvande
eller förstöring, i hvilka fall nationens
lättrörda känslor utan tvifvel snart skulle
funnit ett uttryck genom profeters och
sångares mun.
Men om arken sålunda hvarken blif-
vit stulen eller förstörd, hvilket annat
antagande är möjligt än att judarne
sjelfva gömt den på något säkert stäl-
le, der ingen ännu lyckats upptäcka
den? Det är denna fråga förf. med led-
ning af det profetiska ordet, textkriti-
ken, arkeologiska uppgifter, topografiska
skäl, m. m. förelägger sig till besva-
rande, och hvarpå han äfven, synes det
oss, ger ett så tillfredsställande svar
som det öfverhufvudtaget på den punkt
frågan står är möjligt.
Hans teori är den, att Josia, af Je-
remias underrättad om Jerusalems nära
förestående fall, samt att ingen varak-
tig fred derefter var att emotse för Juda,
i samråd med denne profet i tysthet
gömde förbundsarken i en af de hem-
liga kamrar i templets omedelbara när-
hot, hvilka Salomo, enligt traditionen,
särskildt för en sådan händelse, hade
låtit uthugga, samt att detta skedde vid
den ofvan antydda reparationen af temp-
let, dervid arken visserligen först, för
folkets skull, sattes på sin plats, i det
aldraheligaste, men kort derpå på hem-
liga vägar bortskaffades till sitt utsed-
da gömställe, så att då kaldeerna några
år senare intogo templet, den var för-
svunnen. En djupare grund än blott
omsorgen om dess säkerhet, hade bort-
flyttningen dessutom uti Herrens vrede
V-
-5.
Helbregdagörelsen genom tron
Menniskans moraliska natur, ett vittne för
kristendomens sanning, af J. Radford .
Thomson (forts.) . . 6.
Ett vänligt ord till frikyrklighetens vän-
ner, af C. G. r. K 5. En framtidsbild 7.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 04:22:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/troochlif/1887/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free