Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fiolen och de fiolartade instrumenten
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
stora svårigheter att få en af dem att ljuda, och
instrumentets bestämmelse var troligen att genom
angifvande af terser, qvinter och oktaver gifva en
sjungen eller på något annat instrument spelad melodi
ett slags harmoniskt ackompanjement.
Att dessa instrument i sina olika former länge
qvarstodo i bredd med hvarandra och ändringar
redan ganska tidigt förekommo, innan de så allmänt
upptogos, att derigenom de äldre konstruktionerna
alldeles undanträngdes, säger sig sjelft för
tider, då den ännu föga utvecklade samfärdseln
gaf allt en konservativ karakter. Vi se derför
redan bland de elfva musicerande figurerna från
kapitalet i S:t Georgskyrkan i Boscherville
(se fig. 435) den första hålla ett tresträngigt
instrument med utskärningar på ömse sidor och
fyra månformiga ljudhål som en violoncell mellan
knäna, en annan spela ett fyrsträngigt instrument
som en fiol. Öfverensstämmelsen med fig. 459 är
ögonskenlig. Öfvergången till de former, i hvilka
stråkinstrumenten synas ha fått sin fullkomliga
utbildning, försiggick helt småningom. Den andra
figuren i det afbildade sällskapet bearbetar ett
stränginstrument på ett sätt, som ännu förekommer
på barnleksaker, der en ryttare eller en björn eller
ett dansande par genom en vef sättes i rörelse och
derjemte en sensträng, som genom vefvens kringvridande knäppes
eller gnides, frambringar några gnällande toner. De
gamla instrumenten förrådde dock i alla händelser en
viss konstfärdighet i tillverkningen och medgåfvo
äfven ett bättre utförande, hvartill gripbrädet,
som tillät strängarnas förkortning, ger anledning
att sluta. På den senaste parisutställningen sökte
denna form att under benämningen piano quatuor åter
göra sig gällande, hvilket dock säkerligen endast i
mycket ringa grad lyckats. Detta piano quatuor hade
en klaviatur samt besträngning. Strängarna kommo
vid tangentens nedtryckning i beröring med en framför den samma liggande
roterande vals, hvilken genom friktion framkallade
en stränginstrumentartad ton. Deraf benämningen.
Rotationen åstadkoms genom pedal.
Fig. 457. Konung David, spelande rota (efter en glasmålning uti katedralen i Troyes). |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>