Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fiolens beståndsdelar och teori
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
ja, på jättebasfioler, hvilka då och då förfärdigats,
dock mera som en kuriositet än för att tjena ett
verkligt konstbehof, har man öfverlemnat strängarnas
förkortande, greppet, åt en särskild mekanism.
I orkestern spelar första fiolen i allmänhet melodin,
andra fiolen och altfiolen (viola) ha mellanstämmorna,
och violoncellen, förstärkt af kontrabasen i lägre
oktaven, utför, grundstämman eller basen; stundom
äro äfven de båda sistnämda delade.
De italienska fiolerna skilja sig från de tyska
derigenom, att de i genomskärning äro ungefär 1 1/3
tum längre och något smalare än dessa. De bästa
amatifiolerna äro starkt hvälfda i locket ända till
en höjd af en tum, smärta, prydliga och med ej mycket
utstående hörn. Sargen är temligen starkt och vackert
afrundad. Ljudhålen ligga, i anseende till den mindre
bredden, närmare hvarandra. Den undre bottnen är för
det mesta af vattrad lönn och lackerad med en ljust
körsbärsbrun bernstenslackering. Dock finner man äfven
instrument, i synnerhet af Nicolo Amati, hvilka till
sina dimensioner något afvika från dessa och äfven
ha en ljusare lackering. Stradivarifiolernas lock
är vida mindre hvälfdt, knapt hälften så mycket,
medan Guarneris stämma mera öfverens med Nicolo
Amatis. Stainer gick ännu längre i lockets hvälfning
och gjorde det så högt, att, när man håller fiolen
horisontalt, man kan se midt igenom båda f-hålen.
Fig. 463. Kontrabasen. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>