- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1888 /
117

(1881-1891) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Musikalisk revy af Volontaire

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ILY

musik detta. Der finnes ju rätt mycket direkt från operatiljan
nedärfdt, men der finnes ock en oratoriestämning af fri, frisk,
originel karakter, modern i detta missbrukade ords allra bästa
mening.

Den verkar. med stor realism, javäl. Men med all denna
realism, dessa skarpa, stundom skärande effektmedel, dessa bizarra
modulationer och egendomliga harmonier förmår denna musik
åstadkomma effekten af sann och kraftig idealnatur, så skön,
skär och mildt eller imposant gripande som trots någon af ora-
toriikonstens yppersta.

Och denna musik bär en alltigenom enhetlig äkta Verdi-
färgad >totalpregel. Han som alla har sina förebilder, det för-
stås. Antingen det nu berodde på vår hogkomst af musikför-
eningens Faust-konserter eller ej, men Berlioz rann ’oss emellanåt
starkt i hogen. Wagner torde deremot näppeligen ha stått mo-
dell annat än för en och annan orkestrationsdetalj, det famösa
Lohengrinviolintremulandot t. ex. Dessutom tänkte vi en gång
på Stabat Mater, Rossinis, men många gånger på författaren till
— Aida. Om någon har att beklaga sig öfver plagiat, så är
det denne, af hvilken Requiems kompositör lånat både penslar
och färg, ja hela oafbrutna satser: Vi skola hoppas att förhål-
landet mellan dessa stora kompositörer detta oaktadt är någor-
lunda drägligt, om verlden också fåfängt får vänta att se den
ene räcka den andre handen till försoning.

3

Skulle man göra upp en inbördes rangordning bland de
olika stycken, af hvilka Verdis Messa består, så lär väl heders-
platsen tillkomma N:o 2: Dies ire.

I detta nummer med dess af den här mer fristående texten
orsakade större omvexling och rörlighet har maäöstrons genius
kunnat röra sig med friare vingslag än i den rena liturgiens
genom traditioner och häfd mer trång blifna omkrets.

Situationen lämpade sig också ypperligt som få för den spe-
ciella arten af Verdis talang. Verdi har i alla tider haft för-
kärlek för det rysliga. Utom Mercadante är det väl knappast
någon som komponerat musik till sådana genomgående rättegångs-
och polis-saker som Guiseppe Verdi. Kan Mercadante å ena
sidan skryta med sin »Il bravo», en den förfärligaste samling
förfärligheter som någonsin fått plats i en operalibrett, så har
Verdi »Giovanna d Arco» och »Luisa Miller» på sin lista, hvar-
jemte frändskapen i dessa begge komponisters smak ytterligare

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Oct 18 18:32:00 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1888/0125.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free