- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1888 /
410

(1881-1891) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 4—5 - »Don Juan» på den svenska scenen. Ett hundraårsminne af Don Cæsar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

410

126:e uppförande, under Knut Bondes direktörsskap, och ersattes
några representationer sednare af sextetten i slutet af operan.

Min uppsats har redan utspunnit sig allt för långt för att
jag här skulle kunna i detalj redogöra för de olika uppsättningar
af »Don Juan», som Stockholms teaterpublik sedermera fått be-
vittna. Det skulle blifva en hel artikel för sig. Jag inskränker
mig endast att nämna, det Du Puy som Don Juan efterträddes
af sin elev Sällström, »som lyckas förträffligt att härma sin lyck-
lige företrädare och kanhända öfverträffa honom i scenen med
spöket, i synnerhet vid det tillfälle, då det fattar honom i han-
den, samt spelar och sjunger för öfrigt ganska väl» (Sv. teater-
galleriet). Imellertid lämpade sig icke sångpartiet för hans röst;
det låg temligen lågt. Bland öfriga Don Juaner å vår scen
må nämnas: Dannström, Gänther, Walin och Arlberg.

Mot Du Puy-Don Juan spelade något sednare som Donna
Anna Henriette Widerberg, den intagande sångerskan med de
mörka blixtrande ögonen, den yppiga figuren, den klara, silf-
verklingande rösten. Närmast efter henne utförde fru Enbom,
Anders Lindebergs frånskilda maka, Donna Annas rol, som seder-
mera innehafts af, bland andra, Jenny Lind (första gången d.
13 mars 1840), fruarna Michaeli och Stenhammar.


RR

Efter 34 års förlopp, d. v. s. 1847, hade »Don Juan» upp-
lefvat den betydelsefulla hundrade representationen, efter ytter-
ligare 23 år, 1870, den ännu betydelsefullare tvåhundrade. Då
detta skrifves har operan gifvits hos oss 278 gånger.

Till firande af hundraårsdagen af Mozarts födelse, d. 27
januari 1856, uppfördes »Don Juan» här, för 130:de gången.
På de flesta platser i salongen fans utlagdt ett litet för tillfället
skrifvet minneshäfte: »Mozart. Lefnadsteckning vid jubelfesten å
Kongl. teatern d. 27 jan. 1856 af W—t [Wohlfart]». Deri fann
man en hymn af Gudmund Silverstolpe (först afsjungen vid en
å Stockholms börs anordnad minnesfest till firande af femtionde
årsdagen af Mozarts död, d. 5 dec. 13841), vidare en kortare
biografi öfver tonsättaren samt en liten öfversigt af Mozarts-
operornas representationsantal vid vår lyriska scen: »Trollflöjten»

är

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Oct 18 18:32:00 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1888/0430.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free