Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Men om man nu på frågan, hvartill konsten
tjänar, närmast bör svara, att hon tjänar till glädje,
emedan hon tillfredsställer ett af människosjälens
instinktiva behof, så kunna dock äfven de, som
erkänna detta svars giltighet, anmärka, att denna glädje
måste förminskas och detta instinktiva behof göra
sig allt mindre känbart i samma mån kulturen stiger
och känslan för det natursköna varder starkare. Vår
tid med sitt realistiska skaplynne och sin
obenägenhet för apriorisk spekulation, inser ju mer och mer,
att konstinstinkten är en efterbildningsinstinkt, ett
härmningsbegär, och att originalet, som härmas, ej
är att finna i medvetandets djup, utan är att skåda
omkring oss — att med andra ord originalet är den
oss omgifvande naturen. Åtminstone om skulpturen,
om stilleben, om porträttmålning och om
landskapsmålningen, som har en så utomordentlig betydelse
hos de moderna kulturfolken kan man med visshet
påstå, att de ej äro annat än naturefterbildningar,
härmningar af verkligheten omkring oss, och att
deras värde beror af deras härmningsförmågas
säkerhet och höjd. Men naturen framställer ju det sköna
i en härlighet, som konsten aldrig kan uppnå. Hvar
finnes den pensel, som kan återgifva naturens
ljusverkningar, luftperspektiv, soldoft, förtoningar, dagrar
och skuggor sådana de i sina oändligt fina
skiftningar äro? Hvar de färgstoffer, som kunna härma
naturens egna skimrande färglekar? Hvar den hand,
som mäktar att åt målningens stillastående konturer
fullständigt gifva skenet af den rörelse, som skyarne
ha på himmelen, som solstrålarne ha, när de sila
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>