- Project Runeberg -  Världshistoria / Forntiden /
306

(1917-1921) Author: Hans Hildebrand, Harald Hjärne, Julius von Pflugk-Harttung
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 16. Det andliga lifvet efter det peloponnesiska kriget.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

gudinnan i naken skönhet, har hänryckt samtid och eftervärld. Om hans fulländade
konst i behandling af marmorn gifver oss hans Hermes en lefvande föreställning,
ehuru detta verk, hvilket han utförde för Olympia, icke hör till hans mest
fulländade skapelser. Bredvid detta original af en mästare af första rangen intaga de
åt oss bevarade relieferna på attiska grafvårdar visserligen blott en blygsam ställning.
De äro arbeten af konstnärer utan namn, till stor del af stenhuggare rätt och slätt,
men äfven öfver dem ligger en återglans af ett behag och en skönhet, som senare
tider aldrig hafva uppnått, och så gifva just dessa minnesmärken det starkaste
intrycket af den dåtida attiska konstens höga ståndpunkt.

Medan de attiska konstnärerna hufvudsakligen arbetade i marmor, blomstrade
bronsgjuteriet fortfarande i Argolis, där det af gammalt var inhemskt. Den störste
mästaren på detta område var på Alexanders tid Lysippos från Sikyon. Hans
sträfvan gick ut på realistisk sanning. För detta ändamål utbildade han ett eget
proportionssystem och gaf därigenom sina gestalter en lätthet och elegans, som ingen
före honom hade uppnått. Han har med förkärlek framställt atleter, och
marmorkopian af ett sådant verk, den s. k. Apoxyomenos i Vatikanen, är bäst egnad att
gifva oss en föreställning om karaktären af hans konst. Äfven idealtypen af
Herakles är en skapelse af Lysippos. Men det högsta åstadkommer han i porträttet.
Alexander lät afbilda sig blott af honom, och Lysippos har sedan skapat äfven en
hel följd af statyer, som framställa den store konungen. Efter segern vid Granikos
anförtroddes honom utförandet af ett minnesmärke öfver de fallne. Delta bestod af
en grupp af 25 ryttare, antagligen den största statuariska komposition, som dittills
utförts.

Dock den ledande konsten under denna period var måleriet, i ännu högre grad
än den varit under den föregående perioden efter Polygnotos. Måleriet förfogade nu
öfver alla tekniska medel och var i följd däraf i högre grad än plastiken egnadt att
åstadkomma naturtrohet och psykologisk karakteristik. Men här är i följd af
konstverkens förgänglighet för oss så godt som all egen åskådning utestängd. Emellertid
uppenbara för oss de i Pagasai funna grafstelerna åtminstone den tidens
målareteknik, huru mycket dessa händtverksmässiga arbeten än må vara underlägsna
de stora mästarnes verk. Såsom en bland de störste målare namnes Aristeides från
Thebe. Hans blomstringstid sammanfaller med fädernestadens politiska uppsving
efter dess befrielse från Spartas herravälde. Han säges hafva varit den förste, som
förmått lägga uttryck af lif i an^etsdragen. Knappast mindre betydande var Euphranor
från Korint, som för det mesta var verksam i Athen, där han målade en rad af
berömda fresker. Äfven såsom bildhuggare har han åstadkommit förträffliga saker.
Hans lärjunge, Nikias från Athen, har kanhända öfverträffat honom såsom målare.
Han förstod att åstadkomma storartade verkningar genom ljuseffekter, och särskildt
voro hans kvinnogestalter högt firade. Äfven i Sikyon fann måleriet framstående
idkare. Här fanns ett slags akademi, som under Pamphilos’ ledning vann sådan
berömmelse, att lärjungar strömmade dit från när och fjärran. Synnerlig vikt lades på
korrekt teckning, men färgläggningen blef icke heller försummad. Det »enkaustiska»
måleriet utbildades här. Vid detta måleri använde man vaxfärger och smälte dessa
tillsammans med hvarandra medels glödande metallstift, hvarvid man erhöll en sådan
glans hos färgerna, att först oljemåleriet har uppnått något liknande. Pamphilos’
lärjunge Pausias har i denna teknik åstadkommit betydande verk, särskildt voro
hans blomsterstycken berömda. Äfven Apelles från Kolophon har antingen helt och
hållet fått eller åtminstone afslutat sin utbildning i Sikyon hos Pamphilos. Härifrån
kallades han af konung Filip till Pella och återvände senare, när lonien befriats
genom Alexander, till sitt hem. Hans berömdaste verk var bilden af den ur hafvet
uppstigande Aphrodite, hvilken han målade för Asklepiostemplet på Kos. Denna
bild var det mycket beundrade sidostycket till Praxiteles’ knidiska Aphrodite. Icke
mindre stor var han såsom porträttmålare, och särskildt voro hans afbildningar af
Alexander högt skattade. Med Apelles uppnådde den grekiska målarkonsten sin
högsta fulländning.

*



<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:06:44 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrldhist/1/0326.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free