- Project Runeberg -  Skrifter / 4. I mänsklighetens livsfrågor. II /
28

(1920-1924) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om betydelsen av en svensk översättning av Platon (1871)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

28

I MÄNSKLIGHETENS LIVSFRÅGOR

för sina medbröder uppenbara, vad de på den vägen
skådat. Endast så kunna de bliva rätta ledare för dem,
som de hava att leda. Men så väl för dem som ock
för de sistnämde, vilka, för att med självständighet
kunna följa i de förres fotspår, måste döma däröver,
huruvida dessa gå i den rätta kosan, är det ytterst
lärorikt att se, huru långt den kunde komma, som
utan förutsättning av kristendomens världsförlösande
faktum sände sin ädelborna tanke in att speja i
personlighetens rike. Så kan Platon vara lärorik icke
allenast för de månge, vilkas materialistiska eller med
materialismen befryndade villfarelser han kunde
vederlägga, utan även för dem, vilka i allmänhet vilja
bekänna den personliga världsåskådningen, men i en eller
annan punkt äro tveksamma om gränserna för en
sådan. Platon stod vid den gränsen och kan visa, var
han går. Det kan ock vara intressant att erinra sig,
huru Platon en lång tid var den kristna bildningens
filosofiske läromästare, huru t. ex. Augustinus hos
honom gick i skola, och huruledes den kristna kyrkan,
strävande att förverkliga det personliga Gudsriket, i
många hänseenden stannade vid den platonska bildén
av ett andligt system, där personerna själva i avseende
på sin innersta individualitet fingo det trångt om
plats.

Även vår svenska bildning är, såsom de senare årens
religiösa litteratur utvisar, djupt berörd av den gryende
stridens makt. Även henne gäller då, vad vi ovan
sagt om den kristna bildningen i allmänhet. Även
hon har då anledning att göra närmare bekantskap
med Platon. Hon har det så mycket mer, som hennes
enda hemfödda filosofi med den Platonska har ett så

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Feb 14 00:46:44 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wikner/4/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free