- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 26 (1906) /
265

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Mysterieceremonier och deras ursprung, af Nathan Söderblom. Forts. från sid. 209.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

dansar den magiska dansen. Rundt om honom ligga Yuin-stammens
redskap och vapen. Det skall vara Daramulun, som skänkt dessa
till förfäderna. Medicinmännen dansa rundt, ropande namnet
Daramulun, i det de visa mellan tänderna hvar och en sin speciella
joia, det vill säga ett magiskt föremål eller en magisk substans -
en stenbit, en membran från något litet djurs inälfvor eller något
sådant -, hvarmed de kunna uträtta magiska verkningar. Till sist
komma de fram till den mindre inhägnaden, männen dansa rundt
med en medicinman, som drager ut och in ur munnen någon otäck
»joia», midt ibland sig. Sedan skynda de tillbaka till
Bunan-marken och ropa »prr!» när de hoppa in. Kvinnorna ha, hela tiden noga
öfvervakade, sjungit tandsången och intet sett. Nu skils man åt.
På kvällen dansas en korrobori. Och på samma sätt bär man sig
åt för hvar ny grupp, som anländer, kanske under veckor.

När alla anländt, göra männen upp en stor eld midt på
mysterieplanen, gossarna, som skola invigas, föras af sina väktare till en annan
mindre eld en bit därifrån, målas med stycken af hvit lera öfver
axlar, armar och bröst och streckas tvärsöfver benen. För hvar
gosse äro utsedda två väktare, hjälpare, introduktörer i mysterierna.
De måste tillhöra en viss klass af män i stammen, nämligen dem,
som äro bröder i egentlig mening eller i stammens mening till de
kvinnor, bland hvilka den unges tillkommande hustru får tagas, eller
med andra ord, som kunna vara gifta med en kvinna, som i
förhållande till den som skall invigas är syster. Vi ha här icke
anledning att gå in på de ytterst noga reglerade
släktskapsförhållandena hos australnegrerna. Det må vara nog att nämna, att
släktskapsbeteckningarna, äfven fader och moder o. s. v., betyda en
grupp. De beteckna icke en eller ett visst antal individer, utan
en hel grupp af kvinnor och män i stammen.

Dessa väktare, hvilkas släktskap till den unge betecknas med
ordet kabo, sköta om honom under hela invigningen, koka mat åt
honom, ge honom att dricka, visa honom allting, förklara för honom
ceremonierna, tala om Daramulun, om stammens förfäder och
traditioner, inskärpa i honom reglerna för uppförandet under lifvet, inge
honom respekt för medicinmännen och lämna honom aldrig ett
ögonblick under tiden för ceremonierna. Måste en kabo gå ifrån
sin skyddsling, så ber han någon annan vara hos honom under tiden.

När de nu fått sina skyddslingar färdiga, bära de dem på
axlarna fram till elden och sätta dem på jordvallen, med fötterna inåt
brasan. Hvarje ungdom har i en väska Kurnai-mannens fulla

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:50:38 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1906/0265.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free