- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 26 (1906) /
281

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Mysterieceremonier och deras ursprung, af Nathan Söderblom. Forts. från sid. 209.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

föregående ej nämnda akter framträder än tydligare afsikten att härda
ungdomarnas uthållighet och motståndskraft mot smärta och
förskräckelse.

Uttryckligen må ännu en gång betonas, att invigningen icke
är det enda eller ens det viktigaste i mysterieceremonierna.
Initiationen är endast porten dit in. Vi ha att skilja mellan
invigningsceremonierna och andra, vida mer ansedda och märkliga mysterier,
som vi redan påträffat och som jag för utrymmets skull ej ägnar
någon ytterligare, särskild skildring. Vi äga redan en föreställning
om hur det går till i dessa danser, sånger, pantomimer, skämt,
upptåg, processioner.

Mysterieceremoniernas uppkomst. Hvarifrån komma dessa
mysterier med sina riter? Svaret - om det öfver hufvud kan ges -
måste först innebära en uppdelning. Den enligt min mening
viktigaste distinktionen är då den vi först gjorde, mellan korroborier,
danser och sånger, som när som helst företas för ro skull, och de
med allsköns hemlighetsfullhet omgifna ceremonierna. Bland dessa
sistnämnda urskiljas genast vissa.

1:o. Totem-ceremonierna, intichiuma, som ha till uppgift
totemets förökelse och trifsel. Mest utbildade äro dessa ceremonier
hos stammarna i Centralaustralien, under det att endast spår
påträffas hos de stammar, som bebo Carpentaria-vikens kust (Northern,
s. 315). Hos Arunta- och Ilpirra-stammarna vid Alice Springs är
intichiuma den heligaste af alla ceremonier.

2:o. Till riterna för att befordra tillgången på föda foga sig
naturligt andra magiska ceremonier. Eld och vatten t. ex. kunna
uppträda såsom totem. Men åtgärderna för att gynna tillgången
på dessa förnödenheter kunna också sakna särskild totemistisk
prägel och likna de magiska eldceremonier, som vi känna från
många andra håll. Spencer och Gillen beskrifva utförligt en
invecklad eldceremoni hos Warramunga, ungefär midt emellan
Eyre-sjön och Carpentaria-viken, där det egendomliga äger rum, att
kvinnorna äro med om en hel del. I Arunta-stammarnas stora
Engwura-mysterier spelar också elden en viktig roll. Gemensam för alla
sådana ceremonier är den från alla naturfolk kända öfvertygelsen
att kunna med magiska åtgärder påverka naturen.

3:o. En särskild afsikt ha också alla invigningsriter.
Infödingarna kunna utan tvekan ge besked därom. De skola göra gossarna
till män. De öppna för de unga tillträdet till mysterierna. Hvad
själfva riterna innebära kan man vara i ovisshet om. Jag går

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:50:38 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1906/0281.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free