- Project Runeberg -  Aand og Natur : tre Samtaler /
40

(1893) [MARC] Author: George Berkeley Translator: Carl Nærup With: John Mourly Vold
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Første Samtale

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 4o —

noget, du i Virkeligheden mere end en Gang i Løbet af
denne Samtale har havt god Grund til at opgive. Men lad
nu det være, som det vil. Du siger altsaa, om jeg har
for-staat dig ret, at vore Forestillinger ikke existerer udenfor
Bevidstheden, men at de er Aftryk, Billeder eller
Stedfortrædere for visse oprindelige, selvstændige Ting, som
findes der.

Hyl. Du har opfattet mig rigtig.

Fil. Disse Billeder er altsaa lig Tingene udenfor os?1}

Hyl. Ja.

Fil. Har da disse Ting en fast og uforanderlig Natur,
uafhængig af vore Sanser, eller er de i en stadig Skiften,
saa de holder os i en evig Tvil’ og Vaklen, alt eftersom
vore Legemer bevæger sig?

Hyl. Det er klart, at de virkelige Ting har en fast
og selvstændig Natur, der vedbliver at være den samme
trods enhver Forandring i vore Sanseorganer eller vore
Legemers forskjellige Stilling og Bevægelse. Disse Ting kan
naturligvis paavirke vore Forestillinger, men det vilde være
meningsløst at tro, at de havde den samme Virkning paa
Gjenstandene omkring os udenfor Bevidstheden.

Fil. Men hvordan kan det da gaa til, at Ting, der er
saa stadig skiftende og foranderlige, som vore Forestillinger,
er Aftryk eller Billeder af faste og uforanderlige
Gjenstande ? Eller med andre Ord, da alle sanselige
Egenskaber, som Størrelse, Form, Farve o. s. v., det vil sige
vore Forestillinger, stadig veksler, eftersom Afstand eller
Omgivelser forandres, eller Sanseorganerne selv undergaar
Omformning, — hvordan kan saa en bestemt materiel
Gjenstand nøiagtig fremstilles eller aftegnes af mange, hver for
sig bestaaende Ting, af hvilke hver enkelt er forskjellig fra
og ulig de øvrige? Eller om du siger, at den ydre Original
blot ligner enkelte af vore Forestillinger, hvordan skal vi
saa kunne skjelne det sande Billede fra alle de falske?

Hyl. Jeg tilstaar, Filonous, jeg kan ikke greie det.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal svare paa dette.

Fil. Men dette er endnu ikke alt. Hvad er de
materielle Gjenstande i og for sig selv? Er de sanselige eller
ikke sanselige?

Hyl. I strengeste, oprindelige Forstand kan intet sanses

l) Sml. Principles of Human Knowledge, seet. 8.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Mar 30 22:22:57 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/andnatur/0050.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free