- Project Runeberg -  Aand og Natur : tre Samtaler /
73

(1893) [MARC] Author: George Berkeley Translator: Carl Nærup With: John Mourly Vold
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredie Samtale

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 73 —

jeg strengt taget ikke har nogen anskuelig Forestilling
derom *). Aand er ikke for mig nogen sanselig Forestilling
(idea), og jeg opfatter den ikke ved Hjælp af nogen sanselig
Forestilling, men rent paa Tankens Vei.

Hyl. Til Trods for alt, hvad du har sagt, kan jeg ikke
faa noget andet ud af det, end at du, ifølge din Tankegang
og dine logiske Principer, blot er en Række af skiftende
Forestillinger uden noget Subjekt (substance), der holder
dem sammen. Men der maa være en vis Mening i de Ord,
man bruger, og da der nu ikke er mere Mening i aandelig
Substans end i materiel Substans, saa maa det ene Begreb
opgives ligesaavel som det andet.

Fil. Hvor ofte skal jeg være nødt til at gjentage, at
jeg kjender eller er mig bevidst min egen Tilværelse, og
at jeg ikke er Summen af mine Forestillinger, men noget
andet2), et tænkende aktivt Princip, der modtager Indtryk
(perceives), ved, vil og tænker (operates about ideas). Jeg
ved, at jeg, dette ene og sande Selv, baade opfatter Farver
og Lyd, at en Farve ikke kan opfatte Lyd og heller ikke
en Lyd Farve, at jeg følgelig er et udeleligt aandeligt
Princip, forskjellig fra Lyden og Farven og tillige fra alle andre
sanselige Ting og passive Forestillinger. Men jeg har ikke
paa samme Maade Bevidsthed om Materiens Existens eller
Væsen, tvertimod ved jeg, at intet kan være til, der i sig
indeslutter en Modsigelse, og Materiens Existens indeslutter
en Modsigelse. Fremdeles ved jeg, hvad jeg mener, naar
jeg hævder, at der er en aandelig Substans, der danner et
Baand mellem Forestillingerne, det vil sige, at der er en
Aand, som kjender og sanser Forestillingerne. Men jeg ved
ikke, hvad der menes, naar det siges, at en fornemmelsesløs
Substans er Sæde for Forestillingerne eller deres
Grundformer (archetypes). Der er følgelig idetheletaget ingen
Sammenligning mulig mellem Aand og Materie.

Hyl. Jeg føler mig overbevist med Hensyn paa dette
Punkt. Men tror du for Alvor, at de ydre Tings virkelige
Tilværelse bestaar i at existere for en Bevidsthed? Hvis
det er Tilfældet, hvoraf kommer det da, at hele
Menneskeheden skjelner mellem de to? Spørg den første Mand, du

*) Snil. Principles of Human Knawledge, seet. 142.

2) Sml. Principles of Human Knowledge, seet. 2.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Mar 30 22:22:57 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/andnatur/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free