- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
321

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - ANDRA BOKEN. Den protestantiska dogmen och auktoriteten - 4. Bibelns auktoritet i nittonde århundradet - II. Den sista krisen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

321

III.

Den sista krisen.

Den kris, som från 1848 till 1860 försiggick i Scherers
själ erhöll en så djup återklang och hade en så stor
räckvidd, därför att den var bilden och yttringen af allt, som
dunkelt rufvade i nästan alla sinnen. I de första uttryck,
i hvilka hans tankes oro gaf sig tillkänna, fanns endast
den kraft i resonemang och i stil, med hvilken han lät de
dolda motsägelserna i tidens medvetande framspringa. Om
man gaf sig sken af harm och öfverraskning, så berodde
det därpå att ett religiöst samfund, mer än något annat,
illa fördrager, att man afslöjar dess inre onda och att man
lifslefvande framställer dess verkliga bild. Scherers kritik,
— bekännelse af en ända till extas from och till
oböjlighet uppriktig själ — tvang enhvar att gå in i sig själf,
och där fann enhvar i mer eller mindre grad samma
konflikt mellan en teologi, som öfverlefvat sig, och en ny
historisk kultur. Talrika voro de röster, hvilka genast
besvarade den röst, som skallade såsom en befriares; de
yppade samma tillstånd af inre lidande och samma beslut
att frigöra sig. På detta sätt uppstod den spontana
rörelse, ur hvilken Revue de theologie et de philosophie
chrétienne i Strasburg utgick och som under tjugu år i
Frankrike utöfvade ett så afgjordt inflytande på den
religiösa tanken.11

En djup moralisk omvändelse, en glödande fromhet,
som dref honom ända till visioner, hade förmått Scherer
att genast från början antaga väckelsens dogm om
helhetsinspirationen och skriftens ofelbara auktoritet.12 I
denna punkt skilde knappast en afskuggning hans tanke
från hans Genèvekollega Gaussens teori.10 Då han i sina
föreläsningar öfver bibelkritik och exeges kallades att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0331.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free