- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
484

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - TREDJE BOKEN. Andens religion - 5. Den vetenskapliga teologin, dess innehåll och metod - III. Den religiösa och kristna erfarenhetens objektivitet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

4s4

Hvarken människosläktets religiösa arkiv ha ännu alla
genomforskats eller är den religiösa psykologin ännu
tillräckligt utbildad. Religionsvetenskapen måste således
bli framåtskridande, och detta är en ny karaktär, som hon
skall ha gemensam med de andra vetenskaperna och som
förtjänar att förskaffa henne förtroende i stället för förakt.
Men om vägen är oändlig framför henne, är åtminstone
dess riktning utmärkt af de båda fasta punkter, som lämnas
af erfarenheten. Den första är den vilda och primitiva
människans religiösa medvetande; den andra är Jesu Kristi
religiösa medvetande, som blifvit det kristna medvetandets
reglerande princip hos de civiliserade folken.

Den uppgift, som numer framställer sig för teologin
och med hvilken den kan gripa sig an med någon utsikt
till framgång, är att förklara den uppåtstigande rörelse,
som fört mänskligheten från den ena punkten till den
andra, att öfversätta det kristna medvetandets grund och
väsen och förklara de nödvändiga förhållanden, i hvilka
det står till det mänskliga medvetandet i allmänhet och
till den modärna kulturen i synnerhet. Det kristna
medvetandet är icke allenast en tillfällig form eller en del af
hela det religiösa medvetandet, utan en nödvändig och
förhärskande form, till hvilken alla de andra leda såsom
till sitt ideal och i hvilken allena de finna sin förklaring
och sin fulländning. Det förhåller sig med målet för
denna utveckling som med en bergspets: spetsen är en
del af berget, men behärskar på samma gång alla de
andra delarne, som uppstapla sig från dalens botten ända till
spetsen och just härigenom tillåta denna att omfatta dem
alla på en gång och tilldela en hvar sin plats och rang
i det hela.

Evolutionslinjen, hos alla folk på väg mot
förverkligandet af den sanna mänskligheten, går nödvändigtvis
genom kristendomen. Se där, hvarför den vetenskapliga
teologin icke kan vara annat än en kristen teologi.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0494.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free