- Project Runeberg -  Nordostpassagen : Maudfærden langs Asiens kyst 1918-1920 : H.U. Sverdrups ophold blandt tsjuktsjerne : Godfred Hansens depotekspedition 1919-1920 /
350

(1921) [MARC] Author: Roald Amundsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nordostpassagen

allerede samme dag hun var død, maatte konene gaa igang med at sy
hende nye klær, for hun hadde ingen stasklær, og mændene maatte gjøre
slæden istand. Renflokken maatte drives til teltene, en hel del ren
slagtes og kjøt til at dække legemet med, naar det blev lagt ut, gjøres
færdig. Den anden dag vilde antagelig alt bli færdig, slik at liket kunde
lægges ut den anden nat, efterat døden var indtraadt. I mellemtiden
blev liket opbevart inde i soveteltet, sittende i det forreste høire hjørne.
Det maa ikke sitte eller ligge mot bakvæggen, hvor lampen staar. Den
tredje dag kunde saa vi kjøre bort til Teriem for at være tilstede ved
slagtingen som skulde gaa for sig den fjerde dag. Men turen blev
der ikke noget av. Netop som vi stod i begrep med at bryte op, kom
nemlig Oanau, og han kunde fortælle, at der blev ingen slagting. Med
liket hadde man nemlig gjort en prøve, som efter hvad jeg forstod,
gjøres med alle lik, men prøven var i dette tilfælde faldt uheldig ut.
Man tar en stok og binder en rem i den ene enden, mens den anden
ende av remmen fæstes om den dødes pande. Prøven bestaar saa i at
man søker at løfte den dødes hode ved at hæve den ende av stokken,
som remmen er bundet til. Lykkes det slik at den døde bøier nakken,
saa er alt i orden, men er nakken alt blit stiv, saa er den døde «konj
paa rakalkalj», det vil si «intet værd» eller «bare til at kaste væk».
Dette var tilfældet med Teriems kone. Det blev derfor ikke tale om
at sy nye klær eller gjøre nogen slæde istand til hende, og heller ikke
om at slagte nogen ren for hendes skyld. Saasnart som mulig blev
liket kjørt bort, sneen fjernet og liket lagt paa marken uten sten eller
antydning til gravsted omkring, ingen gjenstand blev efterlatt der, ingen
renhornhaug bygget op. Saasnart de paarørende hadde lagt liket fra sig,
skyndte de sig væk. Men det var blit sønderlemmet og opskaaret paa
’vanlig maate, og da de undersøkte den dødes mave, hadde de fundet
en valnøtstor sten der, hvor spiserøret munder ut i mavesækken.

Den mand, som vilde fortælle tsjuktsjerne, at de ingen sjæl har,
vilde man kanske nedlate sig til at smile av, han kunde ikke være vel
bevart. Men tsjuktsjerne skjelner ikke som vi mellem forstand og sjæl,
de har bare et begrep, som de kalder «sjungun», og som jeg her snart
kommer til at oversætte med sjæl, snart med forstand, alt eftersom
det passer efter vort sprogbruk. Efter tsjuktsjernes begreper har et
nyfødt barn ingen forstand, bare en ganske liten spire, som vokser og
viser sig gjennem det første smil. Forstanden vokser saa videre med
barnet, men en gammel mand vil ikke anerkjende, at den yngre har
fuldt utviklet forstand, før han faar skjeg paa haken og er imellem 30

350

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:59:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/arnordostp/0410.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free