- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
287

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Tolfte artikeln. Om mässan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HVAD OFFER ÄR SAMT DE OLIKA SLAGEN AF OFFER. 287

de framburos, skulle blifva uteslutna från gemenskapen med
Guds folk. Därför kallades de soningsoffer för synden,
brännoffer för öfverträdelsen. Till tackoffer åter hörde spisoffret,
dryckesoffret samt frambärandet af förstling och tionde.

Men i själfva verket har det i världen funnits blott ett
enda soningsoffer, nämligen Kristi död, såsom Ebreerbrefvet
lär oss, då det 10: 4 heter: Ty det är. omöjlig t, att oxars och
bockars blod borttaga synder, och kort efteråt säges det om
Kristi vilja: och i denna vilja hafva vi blifvit helgade genom
Jesu Kristi kropps offer en gång för alla (10:10). Och Jesaia
förklarar Moses lag, så att vi veta, att Kristi död för visso är
en tillfyllestgörelse för våra synder eller en soning och icke
en lagens ceremoni, i det att han säger: När han har gifvit sitt
lif såsom ett skuldoffer skall han få se afkomlingar och länge
lefva (Jes. 53: 10). Ty ordet »skuldoffer», som han här
använder, betecknar ett offer för öfverträdelsen, hvilket i lagen
hänsyftar på att ett offer skulle komma att ske, hvilket skulle
tillfyllestgöra för våra synder och försona Gud med oss, på cl et
att människorna skulle veta, att Gud vill låta försona sig med
oss icke för någon vår rätt färdighets skull, utan för en annans,
nämligen Kristi, förtjänsts skull. Paulus återgifver därför
samma ord, »skuldoffer», med »synd» i Rom. 8: 3, där han
säger: Genom synden fördömde han synden, d. v. s. han
straffade synden genom synd, nämligen genom offret för
synden. Detta ords betydelse torde lättare kunna förstås, om
man tänker på hedningarnas plägseder, hvilka synas hafva af
dem antagits på grund af de gamla fädernas lära, som de
missförstått. Romarna kallade sålunda »soningsoffer» ett
sådant offer, som under svåra hemsökelser eller landsplågor, då
Gud syntes vara mycket vredgad, frambars för att blidka
Guds vrede. Ja, de offrade stundom människooffer, kanske
emedan de hade hört, att en gång ett människooffer skulle
göra Gud blidkad gentemot hela människosläktet. Grekerna
använda för dessa offer uttryck, som betyda »reningar».
Sålunda mena ock både Jesaia och Paulus, att Kristus har
blifvit gjord till ett offer, d. v. s. ett soningsoffer, på det att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0301.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free